søndag den 8. august 2010

Støtte til ordblind elev på friskole #SPS

Mit brev til SU styrelsen



Jeg ønsker information om hvordan skolen skal ansøge om tilskud til et IT rygsæk.
Min dreng er udredt ved PPR og er diagnosticeret ordblindt og havde en IT rygsæk i folkeskolen. Han er i en friskole nu, og vi har afleveret hans IT rygsæk tilbage til hans gammel skole. Jeg har aftalt med friskolen at jeg finder det information der skal bruges og skolen indsender ansøgningen.
Kan I sende mig det jeg skal udfylde, lovgiving og andet vi bør vide vedr. ansøgningen. PPR forklaret vi skal søge igennem SU styrelsen. Hertil ønsker vi at vide hvor meget tilskud der gives og hvor længe sådan et ansøgningen tager før det er behandlet.

Svar fra SU Styrelsen

Det letteste er, hvis skolen kontakter os. De skal bl.a. oprettes som brugere, hvis ikke de har brugt systemet før (man ansøger elektronisk men sender dokumentation ind med almindelig post).

Hvis din søn er diagnosticeret og der ligger papirer herpå fra kommunen, tager det ikke lang tid at sagsbehandle en ansøgning om it-rygsæk. Men som sagt synes jeg du skal få skolen til at henvende sig til os.

Mit svar til SU Styrelsen


Jeg har prøvet at få en liste over hvilke programmer der er på Pcen men kun ikke få andet end der er genneralle ting som talesyntese osv. Hvem laver programmerne? Hvilke firma ... jeg har brug for dette da jeg skal tale med vores socialrådgiver på torsdag idet han har meget lydfølesomhed overfor visse lyde.



Det har vi afdækket i hans læserapport, og derfor skal jeg kunne vise vores socialrådgiver havd I udlevere for at vi kan søge om det supplerende. Det er frygteligt træls at jeg nu har spurgt kommunen som henvist os til DVO, og igen til jer som bare sendt en general list og ikke kan svare mit sporgsmål!



Det tager nemlig også lang tid for os at afprøve de programmer og jeg gøre det uden at få løn fra kommunen eller jer - vi har brugt siden marts på en pc vi skulle levere tilbage i juni idet han skulle skifte skole. Der fungrede det ikke optimalt da skolen havde købt en for langsom PC og det viste sig at han havde dette problem med at være overfølesom for visse lyde. Inden da tog det over et år før han blev testet - nu har han yderlige behov og jeg synes det er meget vanskeligt at blive hørt.



For at undgå flere misforståelse og mellemled har jeg påtaget mig denne del af opgaven. Skolen har nok at se til lige her ved skolestart og vi er klar over de skal lave den ansøgning til jer. Vi har langt og længe fundet ud af at PCen er gratis ... men hvis han har brug for ekstra ting så skal jeg kæmpe med min socialrådgiver. Så endeligt er jeg ikke kommet videre i sagen siden jeg startede i maj.



Det er dejligt positivt at det ikke tager lang tid, men imens har vi brug for at søge det som han har brug for udover den standard model vi får via jer. Uden at vi kan få dette information af præcis havd den standard model indeholder, venter vi bare endnu længere på at få en fungerende PC. Lige nu synes jeg at jeg får en standard svar som ikke besvare det sporgsmål vi stiller og jeg bruger meget tid på at selv skaffe lovgivningen og paragraffer!



Så vidt jeg ved er der en firma der levere et produkt til jer det næste 4 år. Der må da ligge beskrivelser af hvad denne rygsæk består af!

Listen jeg fik er som følge:
Bærbar computer med styresystem
Computerrygsæk
• Microsoft Office-pakken
• Antivirusprogram
• FineReader
• Ordprædiktionsprogram
• OCX
• Dansk talesyntese
• Talesyntese på andre sprog
• EasyReader
• Headset
• Gendannelsesprogram

Jeg hørt I frå alt fra Scandis ... men det vil være rart at bar kunne få alt informatin på en gang.

SU Styrelsens svar til mig 

Jeg beklager meget, at jeg ikke har fået svaret på denne mail, som jeg har overset.
Jeg kan oplyse, at der er følgende stemmer i  Vital, som er den talesyntese, der følger med vores it-rygsæk. Jeg regner med det er den du  er mest interesseret i.

Danske stemmer: Rasmus, Mette og Poul


Andre stemmer der følger med som standard er Peter (UK), Lucy (UK), Ryan (US), Heather (US), Sarah (D), Klaus (D), Claire (FR), Bruno (FR), Maria (SP) og Juan - Infovox (SP).


Har du brug for  mere præcise oplysninger vil jeg foreslå, at du tage kontakt til Scandis, der er det firma, der leverer vores it-rygsække. De har helt styr på, hvad der præcist er i en it-rygsæk og kan også hjælpe med mere tekniske spørgsmål.




Mit svar til SU Styrelsen


Super - tusend tak.Jeg var ved at opgive. 
Tanken om mange måneder i klage systemet for at blive "hørt" for ikke at nævne at vi søger om noget socialforvaltnignen ikke "plejer" at skulle tage stilling til er nok til at lade mig selv finde de pengene hvis jeg kunne. Det er ret relevant med en IT rygsæk for alle - men meget vigtigt at man ikke glemmer de få børn der falder "ved siden af".
Skolen har gang i den del til jer :) og vi håber på at vi snart har en pc igen. Nu skal jeg bare håbe på at han "bedre kan lide" eller retter sagt "holde ud" at høre på Vitals stemmer. Jeg er da efterhånden kommet frem til det har noget at gøre med tonen vha. af en forældregruppe i USA hvor der tilfældigvis var en mor med det samme problem.
Jeg vil også sige at Dictus ikke virker på nyere pc'er ... så vi kan ikke bruge den på vores pc herhjemme da den kun virker på 32 bit windows vista eller 7. Det er da ikke noget alm. mennesker kigger på når man køber en pc. Nu ved jeg da i det mindste hvorfor vores gammel skole have program problemer i sin tid. Det står også i den seneste ny ordblinde bladet.

Igen, tusend tak for hjælpen.

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.