torsdag den 13. oktober 2011

Kommunens Psykolog og Moren henter XXX

Jeg sendt dette til samrådet i 2012 http://2e-giftedogdiagnose.blogspot.dk/2012/03/brn-altsa-far-bla-mrker-i-skole.html i håb om vi kun få emnet på dagsorden at der sker ting med børn i skoler og at skoler samt andre institutioner bør være omgående underlagt det samme regler som forældrer. Der er ikke noget som er LOVLIGE magtanvendelser i min verden. Disse opstår kun pga. svigt og uvidenhed.

Samtalen med Kommunalt Ledende Psykolog TLJ, SFO medarbejder ANO da jeg hentede XXX den dag hvor han blev sendt hjem. Mit barn har været passet at ANO i 1½ år. ANO2 som nævnes er hans ny “støttelærer” men som også kendt mit barn som har senere tilkendegivet at mit barn blev grov mobbet. 

Samtalen fandt sted i forbindelse med at XXX blev hentet af mig efter en episode i timerne hvor han blev sendt hjem. Jeg var trygge ved skolen, da vi havde været der i 1½ år og mit barn kom i trivsel, men efter personale skift blev jeg "utrygge igen". Derfor bedt jeg om hjælp fra kommunen så de kunne dokumentere forholdene - jeg kun se mit barn ikke trivedes. Men at jeg pludseligt kom på anklagebænken havde jeg ikke regnet med.
 

Dagen efter denne hændelse fik jeg en email hvor det viser sig at klasselæren havde taget førergreb på XXX for at løse en konflikt. Noget som ikke kom frem denne dag og noget som han slet ikke fortalt hun gjor, før flere dage senere - han var ikke i stand til at snakke om situationen. Jeg handlede OMGÅENDE og tog ham ud af den skole. Kommunen ville have jeg skulle i DIALOG med skolen, klart når de samarbejdet så godt med skolen som jeg finder frem til.

Psykologens "gengivelse af denne samtale kan læses her" rystede mig i den grad da det slet ikke beskriver den samtale jeg deltog i!
Det beskriver i den grad ikke den samtale som jeg optog på bånd, nederst i denne indlæg.  

Herudover var jeg så uheldig at overhøre hendes mening om sagen 3 dage senere, inden jeg så "denne notat" 3-4 uger senere. Min det FAKTUELLE mail som jeg skrev til hendes leder kan læses her: Klik her

Denne mail gjor at psykologen ringer og undskylder, da hun blev klar over at jeg havde fanget hende på bånd og siger hun blev grebet af sitationen! Grebet? Så grebet at hun laver en notat der støtter skolens version? Et NOTAT som kunne anbringe mit barn? Et notat som skulle SKJULE at mit barn belv udsat for VOLD?
Men følelserne efter at havde overhørt en psykolog omtale mig så grimt og undskylder med at hun blev grebet af situationen er ubeskriveligt! Tanken om at hendes VURDERINGER kan anbringe min børn er ikke til at beskrive.

Godt jeg optog vores samtaler og kan modbevise hendes "notat". At jeg først den 8. marts opdager at psykologen skrev oplysninger som jeg ikke havde fået og som hun hellere ej burde havde haft den 13. oktober er træls, men med følelser i klemme kunne jeg ikke så meget.

Kommunens håndtering af sagen er strandet her: Klik her og jeg skal rette henvendelse til børn- og unge socialrådgiver MAH, som varetager koordineringen af xxx og ppp sag mellem Børn- og Unge forvaltningens afdelinger jvf. rådmandssvar af 12.januar 2012. Sagen er den dag udokumenteret og holdningen er at jeg hverken kan eller vil samarbejde ... skolen, kommunen begår ikke fejl. 

Barnet hjemmeundervises ... og jeg ved i dag at kommunen "forfalsker notater". Om det er bevidst eller ubevidst men det er ikke i orden at et barn ikke høres og voksne kan sammen lukke sagens faktuelle omstændigheder. Klage muligheder har jeg ingen af da der ikke er afgørelser og når jeg endeligt klager så er ventetid 1 år eller mere ... er det i orden?

Når folketinget i disse dage spørges: Udvalget har bedt ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at der er kvalitet, og at der ikke sker overgreb på børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet.


Så kan jeg dokumentere hvordan jeg gentagende gange ikke blev hørt i en situation hvor kommunen betaler en skole ... hvordan er det lige vi behandler sårbare børn? Hvordan behandles forældrene af kommunerne? Hvordan stopper vi den galskab ... klagesystemet er utilgængeligt uden afgørelser og kommunerne ved hvordan sager skjules. Jeg beskytter mit barn - men vurderes til at være i fare for hans udvikling. Blå mærker i skolen er ikke noget som er "farlige" er ikke en holdning jeg deler.

Nå men her kan den aktuelle og faktuelle samtale læses:


TLJ: Jeg kan fornemme at I er faldet lidt ned og der er mange ting der skal arbejdes videre
med. Det var i hvert fald vigtig nok for mig at få en fornemmelse af det. Jeg kan godt høre der
er mange ting der er brug for at blive løst op for og blive snakket om og sådan nogle ting.
ANO: Jeg har ingen konflikt med XXX. Det der er sket i dag………
TLJ: Det har jeg enlig også hørt at du ikke har. Det er en af de ting jeg rigtig gerne vil
snakke med dig om fordi så var der sådan en forventning om en vis forståelse og ikke en
masse gamle konflikter som var…..
ANO: Nej nej, de konflikter vi har haft som jeg har sagt til XXX, hvis det er sket og der er
gået en time, så har jeg glemt det, så tager vi den fra skrot.
MOR: Og det er ANO rigtig rigtig god til.
XXX: Og det sidste er så at der ikke er så meget ballade.
TLJ: Åh ja, det er altid det gode når det går den vej, ikke også?
XXX: Ja.
ANO: Så jeg har nok, og nu skal jeg ikke sige for meget, men en af de få som ikke har
konflikt med XXX.
MOR: Jeg tror lige i øjeblikket er du den eneste….., Nikolaj har heller ikke konflikt som jeg har
forstået det. Men Nikolaj bliver så kaldt ind til konflikterne.
ANO: Ja.
MOR: Hvis jeg får forstået.. Det er jo det jeg forstår ud fra mine emails.
XXX: Det er også sådan mor.
TLJ: Det er også sådan. Så det der er sket er at nu tager du hjem fordi der er sket noget som
er så voldsomt at vi har besluttet at så må ….så skal du hentes.
ANO: Det får I en mail om i løbet af dagen.
MOR: Det kan ANO jo ikke gøre…
TLJ: Nej, nej
ANO: Jeg var ude og da jeg kom tilbage fik jeg bare at vide hvad der er sket og så tog jeg
den derfra.
TLJ: Historikken ja.
MOR: Hvor var XXX da du… var han ned i første etage så?

ANO: Det ved jeg ikke. Som sagt jeg var ude af huset, så jeg var slet ikke i huset da det
skete.
MOR: Ja, men det var dig der ringede til mig det var derfor. Jamen du….
ANO: Lige da jeg kom inde, da fik jeg lov til at ringe.
MOR: Ok, så du fik lov og ringe til mig.
ANO: Nok fordi jeg også kan snakke lidt med dig.
MOR: Det er nok også fordi vi også er på talefod. Fordi vi har haft…..
ANO: Det er nok derfor.
MOR: Se, ANO….
TLJ: Og så kan man jo bedre høre hvad der bliver sagt.
MOR: Ja og jeg har det bare sådan at……ANO har jo haft XXX til hans specialundervisning….
ANO: Ikke decideret specialundervisning.
MOR: Nej nej, men hjælpe XXX der hvor han havde svært med at læse, indtil vi fandt ud af
præcis hvad der skulle gøres. Og det billede ANO tegnede, og det jeg selv har set i bøgerne,
de er forsvundet stadigvæk, og det billede der bliver tegnet nu er to forskellige børn.
ANO: Det er fordi jeg kan ……til ham. Og hvis jeg fortæller ham at han skal lave 10 sider på
en time, så laver han 10 sider på en time.
TLJ: Så du har også en ret god erfaring med hvad der virker?
ANO: Jeg har mine egne metoder.
MOR: ANO han har gjort noget som jeg ikke troede var muligt, han har taget en gruppe
højt begavede børn, der ikke kan lide fodbold og nu spiller de fodbold. Og der kun et par der
brokker sig stadigvæk. Er det ikke rigtigt?
ANO: Det er også rigtigt.
MOR: Det er sådan nogle ting. Vi arbejder alle sammen forskelligt med ting. Men jeg tænkte
lidt på….fordi også med hans dansk, fordi for mig er det vigtigt at det kommer videre. Hvad
det er der virker, hvad det er der ikke virker. Og så har ANO også været i SFO-tiden konfliktet
med XXX….
ANO: Den er næsten ikke eksisterende. Når hans lydniveau kommer for højt oppe, så plejer
jeg at sige det måske to gange og en sjælden gang tredje gang. Så plejer han at holde sig …..
resten af dagen. Og meget sjælden han har konflikter når jeg er i SFO. Men det er ikke fordi
jeg er over ham konstant.
MOR: ANO han behøver ikke at være i rummet fordi børnene opfører sig bare.
ANO: Jeg er primært herinde og dernede. Men hvad der virker på ham det kan jeg ikke lige
fortælle.
TLJ: Nej fordi man kan jo som regel ikke overtage andres metoder sådan lige direkte.


ANO: Nej det kan man ikke.
TLJ: Men jeg tænker jo at man godt kan blive inspireret af det.
ANO: Men nogen har prøvet at praktisere det her i SFO-tiden, men det virker ikke.
TLJ: Men i hvert fald så kunne jeg godt forestille mig der vil være et ønske om at finde nogle
af de gode erfaringer med videre.
MOR: Det er nemlig derfor. Fordi jeg syntes at alt PPR får at vide er negativt over hele linjen.
Og det ved vi jo også at det jo ikke var sådan før sommerferien.
ANO: Ehhh…pas. Det skal jeg ikke kunne sige.
MOR: Før sommerferien der var du jo også i timerne med XXX, var du ikke det?
ANO: Der var jeg mere involveret i ham, det er jeg ikke……… Ikke i de timer jeg var med, der
var ingen konflikter. Det var også der hvor han laver meget, når jeg fortæller ham hvad han
skulle lave, i timerne.
MOR: Han skulle have at vide hvad han skulle lave, for at kunne lave det.
ANO: Ja ja. Så vi laver alt til en aftale, når timen startede, det der det skal du lave i løbet
af timen. Og hvis du ikke når det, så bliver du sammen med mig resten af dagen. Eller….. så
hænger du på mig. Så må du være herinde eller….
XXX: Og lave resten af det. Men jeg er nu ikke så langsom som Valdemar altså er.
ANO: Du har lært noget og Valdemar er også blevet ret god til……
MOR: Valdemar er også på vej.
ANO: Han er blevet bedre til det. Ligesom du også var på vej frem, men ANO2 du ser……..lave
noget hos hende, det kan jeg godt forstå.
MOR: Ej!
XXX: Hun er også irriterende. Det må man sige. Hun kan være irriterende.
MOR: Hvad sagde ANO2 om mor i går?
XXX: Hun har ikke rigtig sagt noget….jo hun har sagt en ting om dig, men jeg kan ikke lige
huske om det var i går.
MOR: Nå det er skidt med det.
XXX: Hun sagde at du bilder mig ind at jeg kan læse.
ANO: Du kan læse XXX. Det kan du. Jeg snakkede lige med XXX her mens vi ventede på
dig om du kan sende ham herinde på torsdag fordi……
MOR: Fordi I skal i biografen, han har givet besked. Det er sjovt det er hukommelsen der
er……
XXX: Jeg kunne bare ikke huske om det var onsdag eller torsdag.


ANO: Det er torsdag.
XXX: Du havde også lidt problemer med det.
ANO: Ja jeg vidste ikke…jeg kunne ikke huske det, selvom jeg bestilte billetterne i går om det
var på torsdag eller onsdag.
MOR: Skal vi have pengene med?
ANO: 100 kr. så der er nok til…..
MOR: Så kan han også få lidt lækkert.
ANO: Så tager vi af sted XXX.
MOR: Men du tager dem i morgen med den der atletikdag, ikke også?
ANO: Ja vi har skolenes motionsdag. Eller vi går ned og løber…
XXX: Jeg håber vi får lov at synge ’Bøf Kanin’.
ANO: Ligesom sidste år.
TLJ: Synge om bøf kanin?
XXX: Ja det var det Kim lavede hver gang. Kim bøf kanin.
TLJ: Jeg har ikke hørt om andre …. Bøf kanin i hvert fald.
MOR: Men det var sådan set det. Fordi at vi kan jo ikke…..
TLJ: Ja det tænker jeg også. Vi kan ikke gøre så meget mere lige nu.
MOR: Det var mere, hvor var han henne, da du oplever og hvor er vi på vej henne. Det var
lidt vigtigt for mig at få det også med nu.
ANO: Men som sagt, når jeg har XXX til timerne eller til SFO, så var det sjældent der var
konflikter. Eller sjældent han er umuligt. Og sidste gang jeg var inde hos jer, det var for 14
dage siden da var du også, der arbejdede du rigtig godt.
(Døren åbnes)
ANO: Hvad er der?
MOR: Vi er lige herinde og snakker.
Barn: Jamen der er et skænderi nede i SFO’en.
ANO: Jeg kommer lige om lidt. Sige til ZZZ at jeg er på vej.
TLJ: Jeg tror, jeg tænker det der sker det er at når vi nu går herfra, så ville det ikke være


mig fra PPR du skal snakke med. Det skal være nogle af dem som kender jer og som i øvrigt,
som du selv har sagt, har lidt mere forstand på det her område end jeg har.
MOR: Ja. Der var noget vigtigt jeg ville have sagt eller have spurgt om. Det der med
konflikter, når XXX bliver vred, hvordan reagerer han, i SFO’en eller når du har ham?
ANO: Jeg prøver at give ham nogle…
MOR: Jamen hvordan reagerer XXX?
(Døren åbnes)
Barn: ZZZ niver eller kradser VVV.
ANO: Jamen sig til ham jeg kommer ned om lidt. Jeg skal lige snakke med…de voksne her.
(Døren lukkes)
ANO: Jamen XXX han, når det først går galt så bliver han kropsurolig, så begynder han at
slå fra sig. Det er hans problem. Og jeg har prøvet at forklare ham at grunden til at det driller
ham at det er fordi han vil drilles. Fordi hvis alle prallede af på dig så vil de jo ikke drille dig,
XXX.
XXX: Jamen det er bare svært.
ANO: Det er svært, og det er også noget du skal lære og jeg har også sagt til dig, når du ikke
kan styre dig længere at du skal flytte det der træsten, som du har i lommen, som ikke er der,
op i hovedet. Kan du huske det?
XXX: Ja.
TLJ: Virker det?
ANO: Jeg tror ikke på han har prøvet den.
XXX: Nej for jeg glemmer det for det meste.
(Alle griner)
ANO: Han når ikke engang til træstenen.
MOR: Det kan være han skal have en sløjfe om håndleddet.
XXX: En sløjfe om fingeren.
TLJ: Jeg kender så til den der rigtige mange børn der hurtig bliver vred. Og jeg ved at de alle
sammen kæmpet for at lære nogle måder at tøjle det på og gør noget andet. Og jeg ved også
at nogle af dem der har kæmpet længe, de lærer det faktisk på et tidspunkt. De bliver bedre til
det.
MOR: Men hvor ofte slår han ud efter nogen? Hvor ofte har du set det?
ANO: Jeg har ikke set det selv.
MOR: Du har ikke set det selv?

ANO: Nej.
MOR: Så han har ikke slået ud efter nogen?
ANO: Som sagt, det er sjældent han gør det når jeg er der.
MOR: Nej nej, men det er også derfor jeg spørger, fordi jeg tror sidste gang jeg har hørt om
noget, det var daske efter VVV.
ANO: Ja, men jeg så det heller ikke selv.
MOR: Men det er det eneste jeg har haft….og så er det lige pludselig i dag. Og så er han jo
blevet slået af nogle børn.
ANO: Det ved jeg heller ikke noget om.
MOR: Det sker heller ikke når ANO er der. Det er så også det, der er lidt…ja. Men jeg skal
ikke spilde mere tid nu.
ANO: ZZZ er faldet til ro, han ved godt jeg er på vej.
MOR: Det er det der tryghed, og man ved hvad man kan forvente af den voksen og man ved
hvordan den voksne reagerer og det er den samme måde hver gang.
XXX: Hvorfor mon ZZZ flipper ud på VVV?
MOR: Det er ikke dit problem.
TLJ: Men tak for din tid ANO.
ANO: Jeg har sagt til MOR at hvis de vil have noget PPR halløjsa, så kan du snakke med mig.
Jeg ved ikke om du har fået nok. Jeg kan ikke sige mere.
TLJ: Det har været fint.
MOR: ANO du har jo heller ikke mere at sige end bare det.
ANO: Nej nej fordi jeg har jo ikke været med, hverken i dag eller i de andre konflikter.
MOR: Jamen det er så det det er. Så tager vi det med dem der har været med.
Mødet sluttes, børn kommer ind og ANO skal løse et konflikt i SFO. TLJ, MOR og XXX
forlader lokalet og snakker lidt på vej ud på gaden. MOR og XXX skal have en hurtig kop
kakao.

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.