tirsdag den 11. oktober 2011

Linial ... to dage inden der blev taget førergreb på mit barn

Kære Skoleleder

Jeg vil gerne have at du adskille problemerne i frikvarterene og timerne fra dem i SFO. Det er min indtryk at xxx ikke har det stor konflikter i SFO og når der er noget er det som regel efter en ekstrem dag i skolen. Dette forudsætter så igen at SFOIen vartages af personale der kender børnene hvor xxx trygt kan bede om hjælp ved konflikter.

Jeg er ked af at høre at yyy har sparket Marius så hårdt at der er kommet en dybt blåt mærke på hans arm. Hvorfor fik jeg ikke besked om dette? xxx fortæller at du har været inblandet og vidste at yyy sparkede xxx. Måske er du ikke klar over hvor hårdt det gik til. Den blå mærk er ret dybbt og 2 cm stor. Jeg vedhæfter et billede at xxx arm som jeg tog da han sov.

xxx fandt hans meget uknæklige lineal ved yyy helt bøjet. Vi ved ikke hvem gjor det. Et billede af hans lineal vedhæftes.
Det er en meget stærk aluminium skære lineal som faktisk er ubøjeligt da jeg har følt han skal have en god lineal der holder denne gang.
Jeg vil nu skrifteligt understrege at jeg har flere gange sagt jeg ikke ønsker at tale med dig på kontoret igen. Det skyldes at efter en fortrolig samtale så faldt der en underretning som endnu ikke er gennemgået med mig trods min ønske om at min bisidder sss deltager.
Mor


Hej Mor

Det er helt sikkert at der ofte i SFO frikvarterer eller lige inden og efter timerne eller når de arbejder selv i grupper forskellige steder opstår absolut uhensigtsmæssige episoder og jeg har observeret og haft rrr til adskillige samtale jeg tror også du har ret i at det ikke altid heller ikke xxx bliver fortalt alle ting til mig /kontoret. Jeg forsøger naturligvis også blot når jeg møder xxx på gangene eller lign forsøger jeg at få et indtryk af om han har det godt – men 1000 tak for denne mail og send endelig alt hvad du ellers får – ligesom jeg nok skal tale med vikaren om den film de havde set med ham som flere andre også har givet udtryk for var for uhyggelig – Tak for mailen – du er altid velkommen til at få en tid og vi kan tale sammen om dette – det er jeg meget åben overfor

Mvh
Skoleleder
 
 
Kære Skoleleder




Episode i går

I går kom jeg i skolen hvor og gik ind i klassen børnene ikke så mig da de havde frikvarter og læren ikke var til stede, han var optaget med andre opgaver. Jeg skulle aflevere xxx madpakke da vi aftalt at han vil have en salad til afveksling, samtisdig skulle jeg hente min PC som han havde lånt med inden de skulle til idrætstimen.

Der sad rrr, lige hvor xxx kunne høre det, og sagt "han har lyst til at sparke xxx's PC sådan at xxx får fingerne i klemme". Jeg havde næsten ikke genkendt rrr da han ikke havde hans briller på, idet jeg er let ansigtsblind. xxx kun høre det, men var heldigvis optaget i PC spillet sammen de andre drenge, så han lagt ikke mærke til det der forgik! Næsten alle drenge var samlet på sofaet imens de kiggede og snakekde om et spil på PCen (Minecraft). rrr var godt klar over jeg havde hørt det han sagte, og jeg kun se at han tydeligvis vidste at det var forkert. Jeg valgt at sige det til PS, men det er svært når PS ikke også har set det. Senere kom rrr og sluttede fred med xxx ... men som xxx siger der er grænser og han holder ikke hans ord! Det taler jeg med xxx om nu hvor jeg har noget konkret jeg kan forholde mig til.

Men jeg må sige at jeg er ked af det på xxx vegne for det er tydligt at han virkeligt arbejder på at gøre det godt! Mobning plus det faglige er en trist kombination. xxx klarer masken men så helere ikke. Jeg forstår ikke at det her skal fortsætte så lang tid og så voldsomt. Det er tydeligt at rrr mobber fordi han selv har været offret og at han skal aflære det adfærd. Men når det er sagt så er der også xxx' behov som jeg ønsker vi tager hensyn til.

Historiken

Hver dag fortæller xxx at rrr stadigvæk driller. F. eks. laver han stadigvæk sedler hvor han skriver at xxx er dum, siger grimme ting om xxx i timerne når læren ikke er opmærksomme, løber efter xxx. Han holder faktisk ikke op indtil xxx afreagere og rrr  involvere oveni f.eks. Lucas i drillerieet, som jeg tidligere har skrevet om, i nye episoder. For at gøre denne mail kort har jeg ikke beskrevet alt konkret især da jeg kan se det er det samme ting som nu har forgået siden skolestart. Jeg har en meget længere notat om hvad vi har set, hørt og blevet påvirket af osv.

Skolehjemsamtale drøftede vi LFs observationer. Og aftalt med xxx hvad han skal gøre. Vi kom så meget ind på løsninger til det faglige.

Senere fik jeg KKKs beskrivelse sendt som chokerede mig en del da det ikke var i nærheden af hvad der blev drøftet med PS og LF. KKKs beskrivelse var blevet væk til samtalen. Det har jeg ikke haft mulighed for at snak om endnu. Det er tydeligt der er problemer og det føles som om xxx ses som to vidt frskellige personer.

Din observationer var også klart og tydligt at der ikek ses det stor problemer når du havde klassen.

BS beskriver at xxx virker træt og uoplagt, men nu afveksler hun dansk så det virker som om han trives med dette tiltag.

Latin har jeg ikke drøftet endnu da det er svært at komme igang. Vi manglede sider, og ved ikke havd læren forventer der skal gøres da vi intet besked har fået om det og jeg har ikke haft tid til at kontakte MP.

JJJ kom uheldigvis til at vælge en meget voldsom film (børnehjemmet!) i en af hans vikar timer som efterlod stor indtryk på xxx. xxx havde ekstrem behov for at tale om filmen og faldt efter 3 timer udmattet i sovn. Filmen var en gyser og til aldersgruppe 11 - det var xxx ikke helt klar til. Nogle andre bærn havde set den før og syntes ikke den var for slemt. xxx fik mulighed for at fravælge filmen men det er han nu ikke helt i stadn til må jeg konstatere.

Legeaftale med rrr

xxx og rrr har haft en god legeaftale og jeg fik sådanne dejlige og positive sms'er fra hans mor så jeg forstår ikke hvad der skete at hun er så tydligvis "rørt" da jeg mødt hende den anden dag. Det er som at tale med et andet person! Jeg har ikke andet end det positive sms'er fra hende efter xxx har været på en legeaftale.

Min tanker var faktisk at invitere rrr, men nu tør jeg ikke for jeg oplever at hans mor løb fra forældremøde og da jeg mødt hende udenfor skolen var hun afvisende og sag thun har ikke overskud ... hvorfor hun pludseligt har det sådan ved jeg ikke, men jeg tror det er pga. at hun har været til samtale omkring rrr og xxx!

Jeg tror at xxx og rrr faktisk kan få det bedre hvis de finder fælles emner sammen .. men det skal være igennem voksne nu hvor de begge er såret af hinandens handlinger. Jeg har bare ikke nogle løsning her og nu og lige nu trænger drengene til fred fra hinanden.

Skoledagen og hjemme om aften

I går aftes var xxx helt "kullert". I går grædt han IGEN (som flere gange denne uge) og vil ikke i skole. Sådan har jeg ikke oplevet ham siden dengang han var på Hold 1 og det er over et år siden. Nu sker det ofte.
Sidste mandag var han en rolig dreng som virkeligt nydt at være i byen og spise ud sammen med mig og andre børn osv. hvor vi ofte spiser til fællesspisning. De andre bemærkede straks at xxx igen havde en dårlig dag.

1. Han forklarer at der råbes meget i timerne mod hans række og han (selv om han også ikke altid sidde stille) føler at han også får skældt ud for ting de andre drenge laver.

2. Herudover fortæller han om en konstandt uro der kommer fra rrr som er generende at han slet ikke kan høre efter.

3. Jeg ved xxx er ikke det mest rolige i klassen, men drillirier gøre ham ikke mere rolig.

4. Det køblet på at der ikke differrentieres som sidste år er nok til at xxx bliver ekstremt stresset.

Forskel i SFO og visse skoledage

Jeg kan forstå fra SFO medarbejderne at der er sjælden problemer i SFO og der er ofte en letaftændeligt xxx som skal køble af. I sidste uge var der en episode der trak ud ind i SFO tid som skete efter at en fra klassen havde fundet en provokerende PC spil og det skabte en del uro blandt den drengegruppe som deltog. Nogle sagte faktisk sagt at hvis de bare kun holde sig fra det spil som laver deres navne om til grimme ord så vil alle have det godt ... men fristelsen blev bare for stor!

Jeg har raporterede spillet til dig og bestyrelsen da jeg finder det ordbrug for uacceptable og regner emd der er taget hånd om dette.

Jeg kan se et tydelig sammenhæng mellem hvad der undervises i skoledagen. F.eks. en mandag som i går men histori, dansk MOD en mandag med musik, idræt, for at tage den seneste dag:

1. Han har det tydeligvis bedre i musik mandage.
2. Det dage hvor der laves klasse undervisning har han det dårligere.

- enten pga. drilliere, uro fra rrr og yyy da xxx sidder i mellem dem.
- eller og pga. læsning


Herudover bliver hans ting enten fjernet fra hans skrivebord eller smadret hvis det findes. F.eks har han en uknækkelig lineæl der koster en del mere end en alm. lineal som blev bøjet og brækket i skolen. Jeg havde det med og var på kontoret for at aflevere den i går så du kunne se at den ikke bare kan bøjes. Det er meget kedelig at hans ting forsivnder og så findes knækket ISÆR fordi han passer på hans skolesager og er ikke et barn som knækker hverken legetøj eller andet. Det var yyy Gøtsch som xxx fandt den hos. Men yyy fortal at han fandt linealen.

Hvordan har xxx det nu?

1. Mit observationer er at xxx "forglemmer" havd der sker og leger som intent er hændt. Så føler de andre at han er ligeglad men han har brug for det inden han siger undskyldt for han nægter at sige undskyldt med mindre han mener det.

2. xxx er desperat og bliver mere desperat og ønsker bare at det uro stopper. Desperate mennesker laver desperate ting.

3. xxx indrømmer at han også driller tilbage som Line og mig har talt kort om til skolehjemsamtale, hvor han forklarer at han virkeligt har det svært med at stoppe når flere børn har drillet ham.. Hvis bare jeg ved præcis hvad han provokere de andre med så kan jeg herhjemmefra også påvirke ham lidt, desværre fik jeg intet at vide andet end det går godt!

4. xxx siger han prøver at tage ansvar for det han selv laver men de andre stopper ikke selv om han beder om fred.

Jeg har nu en konkret mistanke om at xxx nogle gange IKKE fortæller hvad der skete som går ham mest på. Det gøre ting mere kompleks og når han er ked af dette så blokere han for episoderne og leger som intet har hændt desværre er han således mere afreagerende. xxx tror selv at han fortæller dig f.eks sidste mandag fortalt han at han gjor dig opmærksom på rrr, men jeg tror han bruger mange tanker om at ville fortælle, så meget at det føles som om han har fortalt det hele til dig ... dvs. jeg tror han gøre bare opmærksom på der er noget men ingen bliver klar over hvad det er for noget der har sket. Men alle er klar over når børnene afreagere hvor xxx bliver slået eller når vikaren klemmer rrr i døren hvor xxx så deltager fordi han er så gal på rrr. Så det må vi finde en løsning på!


Hvad skal der til for at xxx kan flyttes væk fra i timerne rrr?

Jeg ved at det ikke løser hele problemet men efter det jeg observeret så tror jeg det kan være et lille skridt i den rette retning. Kan lærer gruppen ikke se om der er et placering i klassen hvor I tror han kun være bedre tilpads og lige drøfte det med mig så vi samarbejder og afviger potentielle problemer.

Der er pt. ikke lærer der kender den klassens interne stridigheder og jeg kan måske påpege ting der kan bluse op hvis xxx placeres bland de forkerte. Grunden til at jeg siger det sådan er fordi xxx' egne ressourcer er på lavkant med lærerskift, mere læsekrav og massiv mobning ... derfor beder jeg om at der tages ekstra hensyn når han flyttes. Hvis hele klassen flyttes rundt så blusser der bare andre problemer op som er i ro nu - det kan vælre noget kompleks at ´finde den rette måde. xxx ahr bare brug for akut hjælp nu.

Jeg tror det vil give ham mere overskud til at sige pænt fra i frikvarterene hvis han ikke skal høre på rrr så tæt på i timerne. Jeg forstår ikke hvorfor rrr blev flyttet så tæt på xxx, nu hvor de havde problemer inden, og for at klemme xxx mellem både rrr og yyy som er meget urolig i timerne. Før sad rrr 2 bord fra xxx. Men jeg kan forstå at Jakob mente xxx larmer - hvis Jakob skulle flyttes væk mod at xxx fik det dårligere så er det absolut ikke en god ide! Det var først i går at jeg opdaget konkret hvad der er sket. Sådan noget kan da medvirke at xxx igennem flere forældre får stemplet som den alle skal flyttes fra ... måske bør vi overveje om xxx bliver mere urolig af at være i rækken med dem der er urolig?

Jeg vil fremover informeres om disse tiltag så jeg kan observere hvordan xxx reagere - det plejer vi at få besked om.

vh
Mor

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.