fredag den 14. oktober 2011

Mobning som går gjalt trods advarsler i månedsvis! Ny lærer tog nye metoder i brug


Magtanvendelser måtte bruges, forældrene accepterede dette ...

Denne er sendt til PPR psykolog HKM, PPR chef BM, læsepsykologen LLT og Socialrådgiver MH.
Psykologens notater findes her
Lærens notater samt hendes tilkendegivelse at vold var nødvendigt kan læses her
Xxx (10 årige dreng som var offer) kommentar til episoden den 13. oktober kan du læse

Xxx fortæller at Yyy   sad udenfor klassen. Xxx fortæller at
Yyy ofte bliver ked af det ud på gangen. Xxx fortæller at Zzz
har drillet ham så meget at han valgt at flytte sig fra hans plads og sætte sig på gulvet
ved tavlen for at kom væk fra Zzz. Xxx siger der er ikke ”arbejdsro” i klassen og
han savner da de var delt i små grupper rundt omkring som før sommerferien.

Xxx fortæller at Line åbner døren og lukker Yyy ind, men så ser Yyy hans nye
Matematik bog og starter han med at drille. Han siger at bogen er pisse nemt, alt muligt.
Xxx prøver at ignorer Yyy, men det lykkes ikke. Yyy blev sat udenfor igen.

Xxx fortæller at han så senere selv lukkede Yyy ind da han mener at Yyy
var ked af det at være udenfor – han græder ikke men han sidder med han hovedet i
hænderne og er rød i hans ansigt. Xxx kan ikke lide det når døren låses.

Xxx tager kridt fordi at han ikke vil udenfor da det er pålagt alle i klassen at deltage.
Det er sådan at hvis ”klassen” får streger så kommer ingen udenfor for at spille en hurtig
omgang stikbold. Xxx fortæller at han ønsker at slippe for det idet klassen har været
dum og at han er træt af dem. Det havde intet med Yyy at gøre, men at gøre med
at Xxx ikke gad lege fangeleg eller andet. Det fortrækker Xxx ellers og er glad
for i fællesksab under supervision da han så ikke drilles, eller ekskluderes men ikke i
torsdags.

Yyy vil derimod gerne ud og prøver derfor at tage kridtet fra Xxx og her ender de
i en slåskamp. Xxx siger de kan ikke slå hinanden men de river i hinanden. Yyy
havde fat i Xxx højre øre som også var rød og hævet om aften. Xxx kradsede og
nevede ham på ryggen. Xxx fortæller at Yyy forlader klassen, men han er meget
rasende på Yyy idet han rev hans øre.

Xxx fortæller at læren står bagved døren og holdt ham, imens Yyy skulle ud.
Xxx fortæller at han river sig løs og smækker døren og dermed skubber Yyy ud af
klassen med døren. Læren nået ikke at gribe fat i døren men fik fat i ham bagfra.

Xxx fortæller at han vil ud af døren og have fat i Yyy, men Læren holder ham
tilbage. Xxx fortæller at han slår ud efter hende men ikke hårdt. Xxx siger han
slået da hun holder ham væk fra at gå ud. Han plejer at få lov til at gå når han bliver
vred og det forhindrede Line. Xxx fortæller han slår igen, han vil ud men må ikke.

Det med førergrebet husker Xxx ikke så godt men han husker han havde ondt i hans
ærme og kun ikke slippe ud af hendes greb. Han bliver for ked af at vi skal tale mere om
det.

Xxx fortæller at han sat sig i medierummet med hans bøger. Han husker ikke
hvordan han fik bøgerne. Han fortæller han ikke lavede så meget mere da han var
ked af det og kun ikke tænke. Senere da det blev frikvarter blev han sendt på lærer
værelset.

Xxx fortæller at sektræren kom ind og bagtalt mig da jeg ikke havde hentet ham med
det samme ved at sige ”Det kan hun fandme ikke være bekendt” da hun senere kom
op på lærerværelset for at ligge nogle ting på plads og så at han stadigvæk sad der.
Jeg forstår ikke hvorfor Line skriver han var på kontoret når han kun var sammen med
SFO medarbejder. Xxx kom slet ikke på kontoret.

Som mor vurderer jeg at Xxx var ekstremt påvirket af situationen. Især når han
virker som om intet har sket så er han meget påvirket! Faktisk er det tegn på at han er
overvældet! Det er et kendt reaktionsmønster der ofte skaber problemer. Når Xxx
leger ”upåvirket” videre når han er overvældet så bliver de andre børn ofte sur på ham,
fordi de forventer at han skal være ked af det som skete inden. Xxx og hans lærer fra
før tog det alvorligt og sikrede tryghed omkring Xxx.

Jeg er uforstående overfor at situationen mellem Xxx og Zzz skal udvikle sig til
at Xxx flytter sig fra hans plads. Det skaber en meget urolig og utrygge situation for
Xxx. I heltaget forstår jeg ikke hvorfor Zzz blev flyttet så tæt på Xxx når det
er almen viden at de to tier hinanden. Siden denne flytning har det været uholdeligt for
Xxx at være på hans plads. Xxx har flere uger inden fortalt at det ikke er rart for
ham at sidde mellem to drenge som driller, slår og skriver grimme ting om ham.

Aldrig før har en lærer på skolen lagt Xxx i et eller form for ”greb”, ikke siden Xxx
var i en dårlig børnehave har han skullet holdes på den måde! Når Xxx bliver vred
plejer han at løbe væk og kommer så tilbage når han ikke er ked af eller sur mere.
Xxx afreagerer om aften eller senere med enten talestrøm om det som gjor ham ked
af det eller ved at nægte at sove alene.

Det har før været nødvendigt at stå mellem Xxx og Yyy for at forhindre at Xxx
skubber Yyy eller at Yyy slår Xxx. Xxx har kun en gang før slået et barn og
det blev beskrevet som om han dåskede og dette skete for halvanden år siden. Det har
jeg på skrift fra skolen/moren.

Lige inden sommerferie var der en episode hvor Xxx ifølge skolesekretæren med vilje
skubbet en pige, og pigen blev kørt på sygehus i ambulance et godt stykke tid efter det
var sket selv om hun ikke ville. Men flere vidner har beskrevet situationen anderledes
og pigen samt Xxx fortæller at det var et uheld. Vores daværende skoleleder Jorge
beskrev det som voldelig, farlig osv men han havde ikke set det ske og hørte om det
fra sekræteren. Jeg har fået alt på skrift fra 2 andre børn og moren af det andet barn som var
involveret. Det var den første gang at jeg var i tvivl om en hændelse var som jeg fik den
beskrevet.

noteret af moren den 15. oktober 2011

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.