lørdag den 14. januar 2012

Du og din hund


Du og din hund
David Taylor
(1998) Gode råd om hundes helbred, adfærd, sygdomme, valg af hunderace, opdræt, pasning m.m.

Bognummer: 30517
Forlag: Danmarks Blindebibliotek
Indlæst efter udgave: Gyldendal, 1992
Spilletid: 13 t., 43 min.
Det er en bog som jeg købt brugt som han "læser" sammen med en lydbog. Han lærer at læse med ord og at lytte da han affotografere HELE ord. Og min held er at denne bog er en han vil høre igen og igen så det med at vi tager et afsnit for at øve læsning passer ikke helt dårligt. Med DAISY kan vi også se bogens sidetal så han kan læse andre afsnit uden problemer.


Vi læser med DAISY som kan indstilles i hastighed. Når han bare skal høre bogen skruer han rigeligt op for tempoet. Når han skal læse "hjælper jeg" samtidig med at han bruger hans finger for at vise han følger med. Der er det en fordel at DAISY kan gøres langsommer. Jeg har valgt at ikke have højt læsning som så, men arbejder på "ord indlæring". Når ahn igen er klar tager vi "højt læsning" men det er svært for han gider under ingen omstændigheder læse nemme lix bøger ... han er træt af dem og har dårlige erfaringer fra 2009.

Denne bog findes også på engelsk og vil være ret god for en hundeelskende barn at små afsnit barnet kender høres på engelsk.

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.