lørdag den 21. januar 2012

Tutorial: Tal til din iPhone



Diktér på dansk

Firmaet Nuance, der har været en af de stærkeste leverandører af talegenkendelse i årevis, er kommet på banen her i landet efter Siri-lanceringen. Forleden lancerede de Dragon Dictation-apps til iPhone og iPad også på dansk.

Siri er et program som følger med Iphone hvor man på engelsk kan styre sin Iphone.
 
En hurtig test af både Google Translate og Dragon Dictation viser, at selvom teknologien har potentiale, så kræver det stadig en vis tilvænning både hos menneske og maskine at kunne styre sin mobil med stemmen.

På internet er der en del youtube film s'hvor andre viser hvordan Dragon fungere. Google translate tale til tale er ikke kommet på dansk endnu, men der er en tekst version som skla bruges forsigtigt pga. gramatisk fejl der ændrer ord som f. eks Gifted til dyslexia ... disse to ord betyder noget meget forskelligt.

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.