tirsdag den 27. marts 2012

At være fan ... er ikke altid så let som man tror!

Min dreng spiller Minecraft og har derfor Skype. På hans skype valgt han et billede taget da JK Rawlings var på besøg i Dk. Han var heldig og fotografen fangede ham og hende i et øjeblik som bare betyder meget for ham. Da han var 7 var hans største ønske at læse hendes bøger, men selv med hans ordblinde diagnose så har det ikke været muligt idet hans læse PC skulle leveres tilbage til den kommune vi flyttet fra og siden maj 2010 har vi kæmpede for at få en igen. Papirværk er 100% i orden, men kommunen har disket op med undskyldninger såsom vi var under udredning for omsorgsvigt, det er skolen som skal levere den (det når skolen ikke anerkender ordblindhed der er udredt til at være andet end døvnskab er et forsømmelse der virkeligt skriger til himlen!) og vores socialrådgiver mener nu ikke at ordblindhed åbner for ansøgninger via socialloven. Klagegangene er lang og kedelig, kommunen ved PRÆCIS hvordan de skal trække en sag i langdrag konstatere jeg. Men at give mig skyldt for at han ikke har det hjælpemidler han burde have er langt ude! Når hans "minecraft" spille venner vil vide hvem billedet er af siger han forventningsfulde hendes navn ... og hver gang oplever han at ingen ved hvem JK Rawlings er og ofte kender børnene ikke engang hendes bøger - de kender kun filmene. I går valgt han så at fjerne billedet og gemme hans Idol i en skuffe. Han har efter mege uger opgivet at få andre til at forstå at han har hende som Idol.

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.