søndag den 6. maj 2012

10 år? Hvordan tog det så lang tid ...

Se filmen her: http://vimeo.com/23723515

Pigeprojektet - Piger med autisme

"Piger med autisme lever ikke bare med et usynligt handicap, de lever ofte meget længe med at have et handicap ingen har opdaget, de oplever at blive konstant misforstået, beskrevet som stædige, uopdragne og får at vide de skal tage sig sammen. Et af de største dilemmaer ved at være pige med autisme er, ikke at blive opdaget."
Tilrettelægger / Tekstforfatter: Freja Hamalainen Sirdorf
Fotograf / Klipper: Simon Wedege
Speaker: Jacob Mathiassen
Journalister: Helene Henneberg-Johansen og Karen Lund
Musik: Henrik Fevre, Ghost og Menion

Og er det nu jeg fortæller at skoletrauma også kan forveksles med Autisme? Og mange børn med Autisme er faktisk også højt begavede - hvordan mødes de?

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.