tirsdag den 26. juni 2012

Danmarks Histori - Danske Konger for ordblinde!





lavet af Århus Uni hygger vi også med
Der er nogle kort film og de findes på Facebook. 
Lidt fedt at få små opdateringer: Klik her



Når et barn er ordblind er det lærens og forældrenes opgave at være meget opmærksom på at barnet får en balance mellem det faglighed og det læseniveau barnet befinder sig på. Det kan være meget svært at afdække - børn er jo forskelligt.

Når et barn oveni er højt begavet så ønsker barnet ofte meget mere viden og mange flere detaljer end andre børn i områder barnet er motiveret for at gå i dybden med. Det kan kom bag på både læren og forældrene hvad barnet allerede ved. Lige her er histori en af det områder hvor læren forholdsvis let kan differentiere uden at der skal "gøre så meget". Jeg oplever kun at jeg skal være lidt påpasseligt i hvilke dele af stof jeg vælger, da det er ikke forgivet at selv om barnet er snusfornuftig at barnet kan klare det "rædselsfulde" dele af histori. Her er jeg opmærksom på både billeder og hvilke fantasier historien sætter igang.


Tænk: Barnet læser lix 10 men forstår Hobitten? Hvad gøre man så ... ??? Og hvordan opdager en lærer at barnet faktisk hellere vil have en komplex bog og/ reelt forstår bogen? Bare fordi et barn er ordblind så betyder det ikke at barnet skal lytte til det som barnet formår at selv kan læse, det er præcis omvendt af børn med generelle indlærings vanskeligheder for der er det vigtigt at barnet ikke lytter til ting som er for svært. Problemet er at ofte at et børn udviser det samme reaktions mønster om stoffet er for let eller for svært.





Emner i Danmarks Histori er forholdsvis let tilgængeligt og det barn som har en motivation for histori kan med gode fortællinger i den grad lave projekter, læse eller lyt til bøger ad litium. Læren kan meget hurtigt differentiere, og kun fantasien sætter grænser! Det handler kun om at bryde opgaverne ud til børnene hvor hun ved hvad de magter og have mere parat til det barn som lærer hurtigere. Eller forvent en smule mere i hver del opgave af det barn som kan mere. Det kan være mundligt eller skrifteligt - helt afhængig af barnets styrke. Se, motivationen skabes af at opleve at "Jeg kan" hvor der med fordel kan læses en bog skrevet Ben Furman!

Ofte begår læreren den fejl at h*n giver barnet med særlig forudsætninger en opgave som h*n regner med er en større opgave, end hun havde til de andre børn. Når barnet ikke aflevere opgaven, så nedjustere læren opgaven. En god ide er som jeg hørte på et foredrag med Tina Refning i søndags var at bryde opgaven op i smådele og styre barnets tidsforbrug ad den vej, helt uden at barnet reelt opdager opgaven er uoverskueligt stor. Og hvor lysten driver værket.

Som ting som vi ofte mangler er selve bogen når vi skal igang med noget ... biblio har ikke altid det bøger som NOTA har indlæst, og posten ... ja det tager TID. Lige nu er det Danmarks Histori som er den hel stor HIT. Og vi hygger os med at kigge på 
http://danskekonger.dk imens vi lytter til Historien om Danmarks konger og dronninger fortalt for børn fortalt af Nils Hartmann.

VI prøvede først at jeg surfede på google og fandt billeder osv. men det blev vi hurtigt klar over ikke var en ret god idé da Google tagget det samme Konge ved flere ... og så bliver barnet jow skuffet! Og desværre er der også nogle billeder som vi ikke "just" synes var noget vi gad og kigge på.

Han hader "lyden" på hans oplæser så det har været en prøvelse at finde løsninger som kunne bruges. Vi håber at NOTA aldrig går over til elektronisk stemmer.


Da Danmark blev til af Olaf Olsen - seks radioforedrag lytter vi en smule til da det kobler ting meget fint sammen f. eks. arkæologi og bøg værker!

Nu mangler jeg bare at vi læser lidt mere på Bibilioteket. Det er fint at læse i den Små Fakta bøger (linket åbner til billeder med små udarbejdet skemaer i word!) og Første Fakta er meget god for hans læse niveau. Mange ordblinde gider ikke spilde tid på læsning og de placere ofte Søren og Mette bøger i den katagori! Især når de er gammel nok til noget andet ... han har ikke engang i 0. klasse gidet Søren og Mette men gjor det for "vores" skyldt. Det lært han ikke at læse af. Her er endu en bogliste som pdf fil: Download her

Det tog os 4 år at knække læsekoden: http://intelligenteboern.aforumfree.com/t324-dd6-folger-med-politik-men-bojer-sig-for-julemanden Det største grund var at det tog fra 2008 til 2010 før han blev udredt og så spildt jeg en yderlige 2 år på at tigge om en indsats. Nu har han lært at læse langt om længe og det var en lej sej tur! http://2e-giftedogdiagnose.blogspot.dk/2012/01/kre-lsepsykologen.html

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.