torsdag den 21. juni 2012

En skole som hjælper Højt begavede børn ...

The versions differ alot but the part I started with can be read in english here:Click




http://video.foxnews.com/v/1689622708001/a-school-that-helps-the-gifted-excel
http://www.rainard.org


David er en forældre, der er talsmand for Rainard School. Her er del af den interview som jeg har valgt at oversætte/skrive om eller hvad det ender med. I må selv se filmen for at få det hele med.

 
Hvad stiller du op du når dit barn er "lidt mere"aktiv end skolen tillader? Når barnet ikke fokusere? Du tænker, vel om der er noget gjalt med dit barn! Derfor
tager du dit barn til lægen. Lægen siger at du ikke behøver at bekymre dig, om dit barn - barnet har bare behov for noget medicin.

Dybest set er det efterhånden set at i nogle tilfælde var det ikke medicin som barnet manglede, men en anden form for uddannelse/undervisning.
Undervisningens tilgang som ses på Rainart Skole er meget anderledes end hvad skoler normalt bruger, og ikke noget for alle børn. Se, det er også klart at mange begavede børn faktisk præstere udmærket i almindelige skoler, i typisk akademisk miljø. Men for nogle børn, er en skole som Reinart løsningen!


Det vigtigste er at på en Rainart skole så forsøger lærerne at fokusere på barnets styrker. De børn, der går der har en IQ der spænder fra 135 og op til 181 eller endda 200. Disse børn udvikler ofte ikke ensartet over hele spektret, og det er ikke velkendt. De er dermed asynkrone dvs. de kan være emotionelt bagud, samtidig med at være intellektuelt forud.

Derfor forsøger personale på en Rainart Skole at focuser på barnets styrker og tillader dermed at børnene undervises hurtigere, og at børenen læser forud på det områder hvor børnene udmærker sig.
Men skolen hjælper dem også! Skolen opbygger deres "mangler". Skolen finder at disse børn ofte har forskellige niveauer af "sociale og fysiske" færdigheder og det kræver en indsats uden at der er fokus på netop dette. F. eks da Davids  søn kom til tredje klasse, var hans manglende evne for at have en god pæn håndskrift virkelig en barriere i skolen, og dette blev en hæmmesko og påvirkede barnet i skolen!

Så derfor er en af det vigtige områder for Rainart skole at tillade tid for at personalet kan designe skolens læseplaner, således at disse "former for problemer" som f. eks. skrivning der ses ved denne gruppe af børn ikke opfattes som et problem for barnet.

Så, som også set ved mit barn er der en far David i Housten som oplevede at hans søn ikke
kunne få forventede "hånd skrivefærdigheder". Et barn der faktisk også endt med at i stedet for at drengen blev anerkendt som særlig begavede, så blev hans dreng sat i en anden boldgade.
Dermed fik drengen ikke, trods behovet, en mere udfordrende læseplan. Tværtimod.








Han skulle i en specialklasse - en klasse for "mindre begavede" skolebørn dvs. han skulle være sammen med børn som havde det modsatte behov end han havde. Denne klasse var til børn som ikke kunne følge med i en almindelig skoleklasse, men drengen trivedes i forvejen ikke i en almindelig klasse idet han havde brug for mere udfordringer jvf. hans psykolog udredning hvor de fandt det modsatte: En høj IQ! Så det som, den journalist så groft udpeget: En klasse for "mindre begavede" skolebørn og faren nikkede til.

Samtidig fortæller faren at det var de
res første barn, og de vidste ikke engang, hvad der skete med ham. Han var altid en meget motiveret på skolen og endda meget ivrige efter at gøre mere læsning og skrivning derhjemme, men i tredje klasse blev han forvandlet til en helt anderledes barn. Han var, bogstaveligt talt "deprimeret", og de var meget bekymret for ham.


Så David tog drengen til lægen, som fik ham testet af psykologer. Alle troede virkelig der var noget medicinsk galt med ham.Og alle var virkelig overrasket over at finde ud af, at problemet var, at han havde denne skyhøje IQ, og noget som ingen rigtig havde haft mistanke om eller forståede. 

Det blev hurtigt klart at drengen ikke fik den udfordring og stimulering han havde brug for i skolen. Barnet var ydermere selv kommet frem til den konklusion, baseret på lærernes feedback, at han hverken var klog eller succesfulde. Og så lukkede han bare ned.

David fortæller ydermere at drengen var på vej til at blive medicineret og blive sat i en  "specialskole".  Det sker, m
eget oftere I ville tro, også i Danmark! Det skete for os flere gange, trods 2 gange hvor det viste sig hvad hans skolebehov var og nu hjemmeunderviser jeg mod at vi presses til en specialklasse. Vel og mærke en klasse han var for "rask" til i 2010, men samtidig kunne han ikke fungere i en alm. skoleklasse derfor betalt PPR vores skolepenge. Vores første succes kan læses her, da vores skole lukkede http://ensjaeldenfugl.blogspot.dk/2009/04/klogeskole-lukkes-efter-elevmangel.html
og den anden gang vi havde en succes skiftede vores elskede skole deres "oprindelig" profil. Så er der også andre historier om børn som blev misforstået f. eks denne: http://ensjaeldenfugl.blogspot.dk/2011/01/fejldiagnose-af-adhd.html og http://intelligenteboern.aforumfree.com/t113-maja-et-barn-der-tanker-anderledes
samt utallige andre historier som der har været igennem årene.Men værst af alt er når man læser en artikkel som denne skrevet i 2007: http://intelligenteboern.aforumfree.com/t207-26-nov-2007-kloge-born-stemples-som-udviklingsstakkede-af-henrik-stanek og læse Talentrapporten lavet i forår 2011 som påpeger at "Gifted" eller Børn med særlige forudsætninger findes blandt det udsatte.

Det er samtidig vigtig at holde sig for øje, at talenterne ikke blot
er de indlysende dygtige eller begavede, der kan være lette at
identificere, men også findes blandt de skoletrætte og utilpassede
børn og unge. Kilde: side 14 af Talentrapporten


Den raporter popinterede også at de fik nogle lytter kommentar med hvor det kom frem at lærere, der ikke har nogen medicinsk training diagnosticere børn med ADD og at mennesker siger de er enig i, at vi i "over" medicinere vore børn og os selv også så kun jeg kun genkende situationen. Prøv se på det udtalelser der ligger på min dreng, en af en erfaren Gifted lærer og den anden af en super men ikke erfaren med Gifted børn her: http://2e-giftedogdiagnose.blogspot.dk/2012/04/to-meget-velkvalificerede-personers.html

Den raporter blev enig med faren David og mente at han klart havde fat i noget. 
Hun sagte: "David, jeg ved, hvad der sker. Og du tilbyder en service i Houston-området. Hvis nu jeg boede Houston-området og vil gerne have mit barn på din skole, skal jeg bruge en masse penge?"


David svarede: "Ja, det er en privatskole, og det er dyrt, i forhold til det du kender i det offentlige uddannelsessystem, det handler om 151000 dollars om året. Men til gengæld har vi har meget små klasser. Vi har også brug for en IQ-test, og der er skærer vi ved en IQ på 135. Og oven i, besøger børnene skolen hvor vi virkelig forsøger at acceptere børn, som vi tror, ​​vi kan hjælpe. Du ved, at de tilbringer en dag på skolen på forsøgsbasis og vælger om de vil gå på vores skole. Vi har konstateret, at det er den bedste måde at finde ud af, da det er på en måde børnene som kender sig selv bedst."

Der er virkelig ingen anden skole som denne blev der sagt. Jeg kan kun være enig med dem. Men, samtidig ahr ejg været heldig at opleve sådan en skole! Ikke kun en gang men i alt to gange - hver gang med resulater jeg ikek treode var muligt.

Så jeg kan kun konkludere at hvis du er en forælder, og du har dette problem - så er det en udfordring for hele familien.
Deres skole er også den eneste i byen og kan først bruges når forældrenes virkelighed er, at ens barn er - på hver eneste medicin der findes - eller på vej til at blive sat på medicin!

Som David, er jeg i dag glad for vi ikke snuppede en diagnose og medicin.
Jeg har nemlig set mit barn fungere helt uden medicin og vil aldrig tillade at mit barn medicineres for noget som en miljø ændring kan rette op på. Som David har jeg set mange børn på vores tidligere skole som startede på skolen på medicin. Og dertil set en lille gruppe forældre, der tog deres børn af deres medicin. Jeg har, som David her i Danmark, set så tilfælde af hvor børnene har det godt uden medicin. Eller hvordan børnene blomstrede at komme i en skole der som Rainart praktiserede en særlig pædagogik som var Girafsporg præget, fokuserede på barnets evner og som havde en særlig tæm der virkeligt suplerede hinanden.

Når jeg hører en journalist i Housten fortælle om at hun ved at det er en tragedie at se, hvad børnene har været udsat for så bliver jeg båder vred og ked af at opleve det vi oplever i dag.
Og når jeg hører Davids vidunderlig historie han fortæller om hans børn så falder jeg en tåre - jeg er ikke alene, ikek skør at jeg mener der skal en ny skole til.

David har
fire børn. De har alle gået på skolen, og vi har to som går på skolen i Housten  nu, og det har reddet hans børns liv. Han fortæller at han gyser når han tænker over hvad der hvad der ville været sket med dem, hvis vi ikke fandt Rainart skolen. Jeg kan kun sige: David, der er mange børn derude som lever i en rent marderidt. 


 David Stately, kunne hjælpe hans børn, og fortsætter med at hjælpe så mange andre børn, samt deres forældre med nogle af de udfordringer, som de måske de ikke vidste, at de kunne finde løsninger for. Som David, de andre forældrer ved jeg hvad det betyder når jeg læser:


Børnene opnåede mål, som alle troede på et tidspunkt var umuligt!

Tak, David. Talsmand for Rainart skole i øst. Tak, Tisha og FOXNEWS rapporter Lane.

Hvis nu bare Christina Antorini og Odense Kommune kunne i en virkelig dialog med en som mig så kan vi hjælp mange flere børn. Men jeg har nok mere succes at håbe en succesfulde person med visoner vil give mig en Fødselsdagsgave: En skole, med penge nok - til børnene. Hvor forældrene også kan få det hjælpe, de har brug for efter sådan en kaotisk omgang.


Prøv tænk vi havde sådan en skole, engang. http://2e-giftedogdiagnose.blogspot.dk/2012/06/skoletilbud-er-alt-afgrende.html
Og ikke mindst da Mentiqa Hadsten lukkede: http://ensjaeldenfugl.blogspot.dk/2011/03/skolelukning.html

"Moar, du fandt en skole der god gad at have mig - jeg ved du finder en skole som vil have os allesammen".


PS: The sun is shining so there you have the PROOF I was good this year ... another cultural thing ...

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.