lørdag den 14. juli 2012

At vælge den rette skole



For jer forældre som lige starter ud, så er det tilbud som tilgodeser børn med særlige forudsætninger  meget begrænset. På www.GiftedChildren.dk er der lavet en liste af skoler/tilbud, og jeg genkender mange navne på den og anerkender skolernes ihærdige indsats. Men jeg vil alligevel advare mod plattenslager som "bruger" det rette ord, sætninger osv. for at have børnene som deres indtægtskilde ... og der er nogle stykker, fordelt over landet, hvor jeg udefra min egne og andres historier ikke ved hvilke gode råd jeg skal give "newbee" forældrer. Herudover er der små tilbud spred rundt omkring som ikke er på listen, så opgiv ikke for du har måske noget ret lokalt!

Husk: Enkelte individer skaber helheden ... selv om vi er i en samfund hvor ting hurtigt kan shoppes videre!

- der er ingen "garuntee" dit barn får differentiering, det er noget "du må håbe på" selv om skolen sælger dette i deres salgstale så er læren ikke en robot.
- pås på med tilbud som lover en masse, se lidt omkring virker det nu også som om det kan overkommes?
- undskyldninger er hellere ikke vejen frem, men et valgt arbejdskultur.
- det psykiske miljø er meget vigtigt blandt børn, lærer og forældrene uden et reelle samspil der ses det enkelte barn ikke
- overvej om en hård miljø (som skjules godt men kan spottes) er det værd
- overvej om en kedelig miljø (som nok altid er et problem, selv der hvor niveauet er i top) har nogle usete fordele
- det oplevelser dit barn har med sig forsvinder kun pga. nyhedsværdien i noget nyt, være klar over dette honeymoon fase og overvej om tilbudet er solgt på dette eller om der reelt er noget på sigt. Spørg endeligt hvad deres oplevelser er om et halv år osv.

Ikke mindst, men se om du kan finde frem til følgende, udenom salgssnakken:

Hvor ofte skiftes personale ud?
Google er IKKE din ven der da søgninger ikke viser det reelle hvor folk er mester i at skjule deres personale ændringer, men med lidt social detektiv arbejde kan du jo naivt spørge som del af "smalltalk", men en dygtig manipulator skjuler ting lige så godt! Folk lyver generelt ikke om hvor længe de har været på stedet

Hvor mange nye klassekammerater har klassen?
Børn overlever og der er skoler som har så stor en flow at de endda "praler" med det barn som har været længst på deres skole, det må være en tegn på en "oopser".
Se på klassen, også når læren ikke er tilstede og hvordan børnene taler når de ikke ved du er der, igen svært at gennemskue for utrænede forældrer hvad kan være et dagligdagstone eller en uheld eller skjult fordi børnene er advaret
Er alle inkluderet? Søger børnene hinanden? Er børnene overglad, perfekte, usynlige?

Slitage

Det bedste lærer behøver kun en stemme ... så det kan du ikke bruge til så meget. Men en træt klasse med sjove bunker eller en over ordentlige klasse er begge tegn på at ting ikke er som det bør være. Er der overenstemmelse mellem klassens/skolens rengørings eller arbejdsplaner og udseende? Det kan, hvis man er dygtig let afsløres om 2% af forældrene eller 98% forældrene bidrager.

Overvenlighed

Føles det som om du trakteres, frem for at du finder ud af skolen? LØB det er dig de vil imponere og barnet er sekundvaren.

Ord

Det er ikke "rocketscience" at forældre som vil deres HBB ung det godt eller desperate forældre som har oplevet lidt af hvert kan snydes med ord. Så "keep an open mind" og brug din netværk ... nogle skoler med en massiv elevflow bruger ofte det helt nye eller gamle garvede at netværke for at få børn. Det nye aner ikke de sælger en fuser og det gamle er desperate at de i det mindste har noget.

Værdier

Skolerne snakker forældre efter munden. Det er svært at gennemskue deres underliggende værdisæt - politisk, religious, moralsk ... se hvordan de behandler børn som ikke er som din, og overvej hvis det var dit barn om du kun acceptere dette eller om der er særbehandling f.eks siger læren kort fra, mens har god til til andre børn?

Mobberegler og planer er der for det voksnes samvittighed, jeg har endnu ikke set en skole praktisere andet end en overfladisk pudsning, og dog der er super mennesker som behandler børnene, forældrene og deres kolleger som de selv vil behandles: Respekt til dem, bare det kun smit!

Drop off skole

Er det en skole som overtager dit ansvar, eller forventer du tager et ansvar. Hvordan har du det med sådan noget - det er svært at vide.

Barnet

Er det dit behov, eller barnets som skolen skal dække? Søskende er ikke det samme, men to skoler kræver dobbelt kræfter.

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.