tirsdag den 3. juli 2012

Autisme kan skyldes vores mad

 
Autisme kan skyldes vores mad: Autisme skabes måske ved en syreoverdosis i hjernen, der opstår på grund af den mad, vi spiser. Autisme opstår i hvert fald delvist i tarmen, og diagnosen vores mad kan være synderen. Kilde: http://ekstrabladet.dk/nyheder/videnskab_og_teknik/article1778194.ece



Den artikel er bare en af tusindvis af ting der forskes i jvf. autisme og andre sygdomme, bare for at nævne lidt:

- på videnskab.dk har de også forenklet en om giftstoffer i vores miljø

- i psykolognyt er der artikler om at det er opdragelse, adfærdstræning osv.

- lægerne siger vi mangler noget : enten geners byggesten eller fra vores kost eller vores metabolisme eller pga. skader derfor vælger de en løsning udefra symptomerne i det områder de selv ved noget om






- samfundet prøver at følge med som medierne oplyser, nu endnu engang ... sukker, mel, tilsætningsstoffer, sund kost, for fedt uden fedt osv.



En ting er sikkert: INGEN ved hvorfor MANGE arbejder på sagen ALLE gætter ENDNU.

Det andet er: Børnene hjælpes bedst muligt via "deres forældre" som hver dag prøver at finde løsninger på ALLE planer. Her er der forældrer som finder det mest geniale løsninger i hjemmet (ofte simple ting, andre gange komplekse ting) eller sammen med andre og sætter forskning i gang eller nogle gange ændrer loven. Lad os endelig dele VORES erfaringer. Imens vi holder i mente at Penicillin, vores vigtigste antibiotika reelt bare var "grøn mug"!

Det er både ærgerligt, men også  at medierne kan sætte fokus på en forenkling af en kompleks sag ... på den anden side kan ingen forstå noget hvis den artikel var mere kompleks.

Det er VORES ulempe som forældre med børn der er "anderledes":



At vi ofte enten ved  "for meget om noget" eller "for lidt om noget"
Hvor andre ikke forstår, det vi ved
Eller hvor andre bare har for lidt viden, ressourcer for at kunne forstå
Eller hvor vi har for lidt viden, ressourcer, medspillere for at kunne hjælpe os selv. 

Balancen findes hvis vi ikke bliver for over anstrengt og husker at se hvor langt vi er nået. Samtidig med at vi husker hinanden, som da vi selv stået overfor noget vi ikke forstået. Så vi har den overskud til at kunne rumme vores omgivelser indtil de forstår, eller rumme at vi nogle gange skal finde andre løsninger end der tilbydes.


Det tager umenneskelige kræfter. 
Pås godt på dig selv og hinanden!

Keep it simple, join forces and use what works ... but don't forget what has been tried.

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.