mandag den 3. september 2012

Så er mit ene barn færdig med Folkeskolen.

http://politiken.dk/debat/ECE1604226/ordblinde-niklas-skal-altsaa-hjaelpes-i-klassen

Jeg brugt en del svære valg og trodsede systemet som saboterede enhver fornuftig valg. Vores valg efter jeg stoppede skolen i oktober var at springe en klassetrin over dvs. fortsætte med 9. klasse og ikke i 8. klasse som der ellers var dikteret.

Set i bagspejlet skulle vi havde sprunget en klassetrin over helt tilbage i 1. klasse - men jeg vidste ikke bedre dengang. Folkeskolelovens §12 og 18 giver rige muligheder til dette. Vores valg blev bare ikke anerkendt ... og jeg må sige som Hjemmeunderviser er jeg jo Skolelederen, men det hjalp minus! Hellere ej hendes PPR og andre udredninger som skårede hendes behov ud i pap. Idet at hun altid har været en "flittiglise" kom en løsning lige pludseligt, heldigvis for det!

Men ikke uden en hel del fuldstændig unødig frustrerende benarbejdeindtil jeg her i foråret kom i en situation hvor:

- Hun har ikke kunnet tage hendes 9. klasses afgangseksamen da "nogen" ikke registreret hende til dette. Registreringen er SENEST 1. februar og der er intet som kan gøres hvis det overses. Trods at jeg gik tidligt igang blev jeg ringet op hvor de forslået at hun skal bare møde op i den lokale Folkeskole så er de forpligtet til at sende hende op til eksamen, med de andre elever. Jeg vurderede at smide hende i den lokale 9. klasse vil skabe så meget kaos for den skole og for hende så det undlod jeg ... klagegangen ville vare til Jul så det droppede jeg også.


- Kommunen anerkendte ikke at jeg Hjemmeunderviste hende da de vurderede UDEN at tale med os eller vejlede eller andet osv. jeg ikke var egnet til at undervise! En børnesamtale fortalt lederen af Børn og Unge  min datter at hun begår kriminalitet ved ikke at gå i skole, hvortil hun kunne forklare hendes rettigheder jvf. Grundloven.

- UU vejlederne lavede en Uddannelsesplan for hende UDEN at se hende eller tale med hende eller skole, og ikke mindst mig. En plan som alle parter skal være ENIG om står der i loven. Tænk: UU vejlederen traf en beslutning om hun er egnet til en Gymnasial eller en Erhvervsuddannelse imens de skrev jeg trækkes i penge OMGÅENDE jvf. en forældre pålæg ude af det blå, truet med at hun skulle omgående i en skole og at hjemmeundervising var ulovligt her i landet, prøvede at presse hende i en efterskole og så videre. UU vejledere kun selv egetrådig skrive hans beviser, som han flittig kunne bruge til at modsige mig, og hendes behov. Sikke en fortolkning jvf. loven om Uddannelsesvejledning. Det var trusler og ingen lyttede! UVM blander sig ikke ... og dog de ringede og så blev der ellers skruet bissen på fra Kommunensside.






En lang process, hvor UU vejlederen var imod, Kommunen usaglige og hvor en anonym person ved UVMs evejledning tilfældigvis kom med en bemærkning som kunne bruges! Alt imens brevet med vores ansøgning om hjemmeundervisning som skla afgøres af skoleforvaltningen lå og samlede stov da Rådkvinden jo havde bedt Socialforvaltningen om at ko ordinere denne svære opgave. Ja, de ko ordinerede - bare ikke det vi ønskede!

Det viste sig til at være næsten umuligt at finde en Gymnasium som ville teste eller retter sagt give hende en OOP/UPV. Ingen forklarede til os havd deres procedure er og jeg vidste ikke at hvis barnet søger ind den 15. marts, som hjemmeundervist får hun jo bare pålagt en optagelsesprøve den 29. marts ved det Gymnasium hun ønsker at søge ind til! Tænk INGEN fortalt mig det, gad vide om andre ved det?

DET HAVDE VI RET TIL AT BEDE OM jvf. følgende:

[quote]

Hvor uddannelsesvejlederne i UU vejleder har vurderet at en ung ikke er uddannelsesparat, MEN hvor den unge og forældrene er UENIGE med vurderingen. [u]I disse tilfælde er det den ungdomsuddannelse, som den unge har som sin 1. prioritet, som afgør om den unge er uddannelsesparat eller ej. [/u] jvf. Bekendtgørelsen [/quote]

MEN uden en Uddannelsesplan kan barnet ikke søge ind på Optagelses.dk så man skal gøre det hele MANUELT. UU vejlederen styrer denne del også ... bare ved det inden papirene forsinkes for den 15. marts er lige så skrap en dato som den 1. februar´.

Pga. manglende vejledning og en lang forløb blev hun optaget 14 minutter før lukketid, fredagen inden Gymnasium startede om mandagen (JA i August!!!  :affraid: )

Selv om hun startede ret pludseligt og havde en ekstrem forløn med mange nederlag, så skulle hun bestå en Optagelsesprøve dvs. testes i Matematik, Dansk, Engelsk og Tysk (man kunne også trække Fysik) og til en samtale med Gymnasiets Rektor og dennes Studievejlederen. Det var super hårdt idet alle som har haft et barn på Gymnasium ved at de små pus er helt færdig bare at skal start på Gymnasium!

Fordelingsudvalget krævede hendes sidste karakterlister og idet at jeg hjemmeunderviste hende afleveret jeg dem jeg fik inden jeg valgt hjemmeundervisning. Hertil afleveret jeg hendes elevplaner osv. Endeligt var Gymnasiums Rektor en redning. Jeg deltog slet ikke! Sikke en lettelse ... at være sluppet fri af alt det hårrejsende møderi, forklaringer osv.

Nu skal hun bare videre og Systemet tager vel den gang som den nu selv vælger ... og jeg ånder lettet op - tænk: Fri fra Folkeskolen som ikke kunne forstå/anerkende hendes behov jvf. §18.


For yderlige info se selv Bekendtgørelser om UU vejledning, Gymnasium osv osv. og husk lige der er mange Friskoler som er fritaget fra afgangseksamener ...

- det koster samfundet mange penge at have et barn unødig i en Folkeskole
- det koster samfundet 4 gange det en Folkeskole at have et barn gående i en Ungdomsprojekt

Nu spørger jeg DUMT - hvorfor ikke have UVM eller VISO konsulenter som kan vurdere sådan et barn uvildig indtil Kommunerne finder ud af deres behov?

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.