torsdag den 3. januar 2013

Læseklasse ???


... således en normaltbegavet barn med både stœrke Og svage intellektuelle ressourcer. Han har dermed brug for et ganske almindeligt skoletilbud, hvor der dog tages højde for hans ordblindhed og laesevanskeligheder. 

Han vil have brug for specialundervisning i en periode i forhold til optimering af hans lœseniveau ...

Præcis det vi bedt om i juni 2011! Både af skolelederen og mig, men vi blev ikke hørt. Faktisk bedt vi om det 13 måneder efter hans læseudredning forklarede at "hvis ikke" der sættes ind for det tydelige læsevanskeligheder så ville drengen udvikle svær læseproblemer ... så her er vi nu. På trods af at jeg har tigget og bedt om hjælp til dette.

Men at dette skulle kom frem igennem en anbringelse er vildt! Så nu må kampen være at få ham placeret i en læseklasse. Herefter er det på tide at han ses af ordblindeinstituttet og udredes grundigt da jeg ved han har stor vanskeligheder med afkødning og læseforståelse (det har hans tidligere lærer og læserapport også beskrevet).

Men det er sikkert ikke en mulighed før de nye kender ham igennem et års tid eller så ... fuldstændigt efter bogen. Jeg mener en grundig læseudredning vil resultere i et opdateret handleplan som hans ny klasselærer vil kunne bruge som arbejdsredskab. Idet at hans "gammellæseplan" er fra 2010 og slet ikke sat i værk grundet at lærenen ikke lige havde nok resourcer fået til hans handicap oveni alt det "andet". Jeg har som forældre kunne igennem hjemmeundervising, lære ham det jeg kunne få adgang til. Rent økonomisk var VAKS systemet langt udover det vi havde råd til, præcis det samme problem havde skolen i sin tid.

Nu har han været uden noget form for undervisning siden 23. oktober 2012 dvs. snart 3 måneder. Suuuk, hvor er jeg ked af at alt det jeg har bygget op kan ødeligges af andre ... det er prøvet før!

Det er grundet valg Odense Kommune har truffet ... og herudover har han været uden reelt en skoletilbud siden 24. okotber 2011, da jeg var uenig om Kommunens valg efter episoderne den 11. og 14. oktober 2011 og Kommunen valgt ikke at sende mig en afgørelser, dermed kunne jeg ikke klage og bare meddele at jeg ikke ønsker den skole og meddele Kommunen at jeg hjemmeunderviser indtil en passende løsninge er fundet.

Mit valg er bekræftet senere hvor tilsynsraporterne tydeligvis viser at barnet blev overset da skolen ramt en kaotisk periode, samt at han blev grov mobbet med vold som følge. Det jeg synes er besynderligt er at skolen "kun" valgt at skrive han ikek kommer men "glemt" at nævne mobning, vold og lærens valg af at bruge førergreb.

Jeg valgt også selv videre Dialogen med skolen fra, trods ekstrem press fra kommunen til møde den 25. oktober 2011 og 23. januar 2012 - og bedt om en læseklasse samt konsulent tilknytning af lærer som har undervist ham så han fik et frisk start. Faktisk præcis det samme ydelse jeg havde ansøgt om da jeg fornemmede skolen var på vej til et kaotisk periode i maj 2011.

Desværre er vejen krænkelt og besværligt. Og der er lang udsigter til at nogen reelt ser hans behov blandt alle "procedure" og "jagten på familien som en socialsag" ... og vælger Kommunen andet end en læseklasse så ved jeg at ventetiden på at vi høres bliver over et år. Så mange andre klager over "manglende special undervisning" lige nu. Bare nogen kan se fidusen at det er "samfundets penge" som fuldstændigt misbruges! Det her tager fra os allesammen, på mange måder ...

Men i det mindste kan jeg sige: Så, nu er det bekræftet. Jeg bedt om relevant hjælp. Jeg håber de også husker min afslag, uden afgørelse, og vores valg af Klub til ham. Han vil elske at kunne start op hos Brian hvor Pokemon er lige sagen! Og genoptage Skak samt SDU - det er vildt at børn kan afskåres fra alt fritidsaktiviteter de kender.

Psykologen er delvis enig - dog gentager hun det samme fejl som psykolgoen i Farvskov lavede. Hun ser ikke at det er relevant at indrage og drage ekspertise af fagpersoner eller forældrene som kender barnet. I det mindste prøvede Farvskov at indrage mig, tsk tsk. Men hendes øjebliksbillede ramt nu meget godt - bortset fra at hun ikke havde alle "oplysningerne". Jeg må håbe at disse kommer igennem den tunge system, på et tidspunkt.

Det er sundt for barnet og jeg forudser en sej eksperimental forløb. Bare barnet er gammel nok at selv forklare hans behov ... for det er sådan det bliver uden indragelse af personer fra omgangskredsen. Jeg ved at han ikke er klar til opgaven, endnu. Modenhed er lidt langsommer hos drenge ;)

Jeg må håbe at han som 10 årige holder til alt dette, især idet at han ar placeret blandt børn med begyndende kriminalitet og de er meget ældre end ham.




Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.