fredag den 6. december 2013

Lægen mener, at Maria har været fejldiagnosticeret som #DAMP-barn: Fjernet af #Odense Kommune #ADHD







12-årige Maria vil hjem til sin mor





12-årige Maria blev tvangsanbragt på en fynsk døgninstitution i august sidste år. Hun stak af 10 dage senere til sin mormors kolonihavehus. B.T. har mødt Maria og hendes mor, som er under jorden på femte måned.





"Hun ringede og sagde til mig: Mor du må love, at jeg ikke kommer tilbage på institutionen. Hun var så ked af det.

Hvad skulle jeg gøre? Jeg kunne da kun love hende det," fortæller Bettina Gath, 38 år og enlig mor til Maria.

Den 12-årige pige blev tvangsanbragt på institution i august sidste år. Begrundelsen fra Odense kommune hed: mistrivsel i hjemmet.

Mor og datter er nu efterlyst af politiet, og de kan ikke komme nærmere ind på, om de har været hver for sig eller sammen under jorden.

"Jeg ved, at jeg er efterlyst for kidnapning. Det var politiets forklaring, da de besøgte min mor i Odense, men jeg har ikke kidnappet min datter, og hvordan kan man overhovedet kidnappe sit eget barn, som man har forældremyndighed over," spørger Bettina Gath.

Familien Gath er trætte af at gemme sig. Stress-symptomerne er begyndt at melde sig, og både mor og datter har været til behandling hos lægen Eva Graungaard fra Rødovre, som er kendt for at hjælpe folk, som er under jorden.
"Det er utrolig stressende at være under jorden. Immunforsvaret går i bund, og både mor og datter er blevet behandlede for blærebetændelse," siger lægen.
"Maria har ikke været i skole i fem måneder og har ikke været sammen med jævnaldrende, men hun har fået undervisning, og gode mennesker har taget sig af hende," siger Bettina Gath, som virker mest påvirket af livet under jorden.

Datteren siger:
"Det har på en måde været spændende at være under jorden, for jeg har aldrig besøgt så mange steder før, men nu vil jeg gerne hjem til vores lejlighed. Det ville være skønt, hvis jeg kunne tage mit tøj, tage hjem til lejligheden i Odense og være sammen med min mor."

Den 12-årige pige har også haft tid til at læse masser af bøger. Det er blevet til "Hobitten", "Silas og den sorte hoppe", "Onkel Toms Hytte", "Ringenes herre" og "Robinson Crusoe" er nogle af dem, hun nævner.

"Jeg vil også gerne læse Harry Potter," siger hun.

Maria virker både ordinær og ualmindelig på samme tid for at være en 12-årig pige. Hun læser mange bøger, og har styr på hvad hun gerne vil være, når hun bliver voksen.

"Jeg vil først være student, og så har jeg tænkt på psykolog eller dyrlæge," siger hun snusfornuftigt.

Men Marias liv har på ingen måde været almindeligt.

"Der har løbende været noget med Maria i hele hendes liv," som moderen formulerer det.

Datteren har lidt af koncentrationsbesvær og har ind imellem haft problemer med at huske.

Bettina Gath tilskriver problemerne lægemidlet fenemal, som hun fik under graviditeten, fordi hun var plaget af bækkenløsning og begyndende gigt.
Fenemal har været under mistanke for at have svækket intelligensen hos tusindvis af danske børn, fordi deres mødre er blevet behandlet med lægemidlet.

Maria er også blevet behandlet med ritalin i en toårig periode. Det er et amfetaminlignende stof, som ofte gives til DAMP-børn, og hun har også været igennem utallige undersøgelser hos læger og neurolog.

Bettina Gath mener, at Odense kommune har handlet over hals og hoved og føler, at det hele mere handler om en heksejagt på en enlig mor end om at hjælpe familien med aflastning.

"Jeg havde selv bedt om at få en socialrådgiver til at hjælpe os. Jeg ville gerne have diskuteret min forældrerolle igennem. Jeg har været enlig mor hele tiden og blev mor for første gang som 18-årig.

En socialrådgiver har kigget på Maria i 10 minutter, og været på hjemmebesøg hos os i sammenlagt en time og 45 minutter, derefter valgte de at tvangsanbringe Maria på en døgninstitution til observation."
Men Maria ville ikke være på institutionen. Hun beskriver de 10 dage som fulde af frygt og psykisk terror.

"Jeg gad ikke at være dernede. Jeg var bange for en dreng, som truede mig med voldtægt, og pædagogerne fik det altid til at lyde som om, det var børnenes skyld, hvis der var nogle problemer," siger Maria som med en voksen mine og kyndige hænder viser, hvordan flere af de ældre børn pillede tobak ud af cigaretter for at fylde dem op med knuste panodiler.

Hun fortæller også om, hvordan der blev røget pot på værelserne og i haven:
"De store på 13-14 år brugte en plastikflaske og et stykke vandslange, når de røg pot i haven. Der blev grinet helt vildt.

De sagde, at de fik "griner", når de gjorde det," fortæller Maria, mens hun tegner flotte blomster og bamser på en paptallerken.

Maria fik nok af institutionen og flygtede hjem i sin mormors kolonihavehus, hvor hun selv lavede mad på gaskomfuret, gemte sig bag en hæk når der kom folk for tæt på huset.

Hun ringede først til sin mor efter nogle dage, fordi hun var bange for at blive sendt tilbage på institutionen.

Bettina Gath siger om sin egen mor-rolle:
"Jeg har ikke altid stolet på, at jeg var god nok som mor, men har gjort det så godt, jeg kunne.

Jeg har aldrig været på stoffer, og jeg har aldrig ville se spiritus i mit hjem. Maria har altid været første prioritet i mit liv. Jeg er faktisk stolt af mit hjem," siger Bettina Gath.

Lederen af døgninstitutionen Dyrehaven, Birgit Hjelme ønsker ikke at kommentere den konkrete sag, men siger:
"Der vil altid være forskellige opfattelser af, hvad der er sket i virkeligheden, mere vil jeg ikke sige."

Odense kommune ønsker heller ikke at kommentere sagen.

Marias skæbne bliver sandsynligvis afgjort i næste måned. Sagen skal for Landsretten 27. februar. Lægen Eva Graungaard er gået ind i deres sag, og vil hjælpe familien.

Hun har fået alle sagens akter, og har netop lavet en lægeerklæring på Maria. Den skal bruges i retten.

"Maria skal tilbage til sin mor. Det er det eneste rigtige. Jeg er ikke nervøs for moderens omsorg for barnet, men der er grund til bekymring for de børn, som befinder sig i institution Dyrehaven."

Lægen mener, at Maria har været fejldiagnosticeret som DAMP-barn:
"Hun har fået store doser Ritalin, og det er nok til at slå enhver ud. Det er derfor, hun har været så urolig, men hun er mere begavet end gennemsnittet.
Hun kan spille skak, skrive lange stile og er meget kunstnerisk. Hvor mange børn på 12 år kan det?" spørger Eva Graungaard.

Det jeg undres over er at jeg læste i avisen at Lars og Laura også var på medicin for ADHD men er i dag medicinfri. Hvordan er det disse børensager vurderes? http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2013-12-01-b%C3%B8rneadvokat-det-er-et-overgreb-p%C3%A5-lars-og-laura

Se Støttegruppen for dem på Facebook her: https://www.facebook.com/LarsogLaura?fref=ts



Hvis børn løber væk i dag bliver deres samvær og alt indraget og de sendes til små ø-er rundt omkring. Det kan læses i Ankestyrelsens Principafgørelse 124-13 Det er horribelt at læse denne og ved at Odense Kommune igen i 2011 havde endnu et fejldiagnosticeret andre drenge. http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-36278441:b%C3%B8rn-f%C3%A5r-adhddiagnose-efter-%C3%A9n-samtale.html

Han har fået medicin og blev sendt på specialskole. http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-36225601:gustav-fik-fejlagtigt-diagnosen-adhd.html

Hvad sker der for dem at børn fejldiagnosticeres, anbringes blandt byens kriminelle eller psykisk syge børn. Sjovt nok er min dreng også placeret i en ADHD institution - og bedst af alt har ahn også læseproblemer ... 12 år senere med samme problemer? Nej, det her er ikke i orden.

Når jeg læser Maria's sag kan det være min dreng som beskrives. Bortset fra at han ikke har turde løbe hjem - selv om han bare vil hjem. Han beretter også om det samme ting som Maria og får pryl fra de stor børn. Hans skolegang er ikke noget han vil kalde at gå i skole. Det koster Kommunen millioner!Værst er at Kommunens udredning henvist ham til en læseklasse og derefter en normal Folkeskole. Psykologen overvejede ikke at han skulle på en specialskole for højt begavede børn efter læseforløbet. Kommunen gav hende ikke kopier af hans tidligere udredninger - og undlod vist en del i deres beskrivelse af ham. http://2e-giftedogdiagnose.blogspot.dk/2012/12/becoming-dull-in-few-weeks.html


I oktober 2012 så han sådan her ud, inden han kom på døgninstitution. Nu er han et helt andet barn - desperat for at komme hjem. Han vil ikke meregrædt han til sidste samvær og det har han gjort hele anbringelsen igennem.






Han er en glad dreng ... med det behov han nu engang har. Nu får han bare endnu flere problemer - ingen vil se ham! Hvordan kan ingen se han mistrives - eller bliver alle børn voldsomt udadreagerende med en vægt fordobling hvor der skla magtanvendes? Han prøver alt at komme væk - dog ved han at han ikke må løbe hjem, for så bliver det meget værre. Er det et barndom at byde et ikke kriminel barn med kendte funktionsnedsættelser - EFTER - socialrådgiveren nægtet at samarbejde med det fagpersoner som vil og kan håndtere ham? Lærer som underviser UDEN magtanvendelser hvor han går til skak, har adgang til lydboger, og kun gå i Klub hvis der var støtte omkring ham som de også nægtede? 




Havde haft børn på Mentiqa Århus, da den lukkede, flyttede til Odense for at komme på skolen.
Meget udadreagerende, chok over at starte i skole – svært i det danske system.(Han blev hvad jeg vil betegne som mishandlet i en Folkeskole efter et super år på Mentiqa Hadsten, Odense Kommune var informeret om at der var tale om skole trauma og ordblindhed som så blev ignoreret)
Bliver stresset og urolig. Kan have det svært med klassekammerater.
Skal være meget præcist hvad han skal.
Reagere på alle forandringer.
Har det bedst i små faste trygge rammer. De samme mennesker omkring sig.
Rolige men bestemte mennesker – blive hurtig sur, men hurtig sig selv igen.
Børnesagen blev lukket mens han var på Mentiqa Odense.
Efter Mentiqa Hadsten lukkede tog moren ham ud (de glemt at skrive af anvist Folkeskole ... se så skulle ingen undersøge hvad der forgik der! Grundlaget for at Odense Kommune betalt Mentiqa Odense som løsning placeret hos fagpersoner med erfaring i 2010)
Han skal have små stabile rammer, for at kunne trives.
Han må ikke blive undervurderet.
Det kan tage lang tid at bygge relation op igen, det skal være
Selvfølgelig skal han lære at læse, men det skal ikke være tilgangen undervisningsmæssige, men noget andet fagligt han har interesse i. Skal have lov til at dyrke egne stærke sider. (Hjemmeundervist var han på 5. klasse igen grundet massiv trauma og skældt ud stagnerede hans stærk side - nu er han faldet til 3. klasse og skulle lære at regne forfra - dvs. 3. gang i hans kort skoletid. Da han var i Hadsten lavede han 6. klasses matematik som 7 årige før det var sjovt, hjemme svarede han på Gymnasistof for at drille storsøsteren ... men uden læsning og med mobning var selv matematik umuligt)
Passer ikke ind i gruppen. (Som mange andre børn jvf. avis artikler - http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE2149558/intelligensen-tvang-frodo-ud-i-selvmordstanker )
Det er ikke sikkert han kan læse lige nu – tag udgangspunkt i hovedinteresse. Skal oparbejde en succes oplevelse. (Han kun ikke læse på Mentiqa Odense men jeg lært ham at læse mens jeg kæmpede med Odense Kommune for et korrekt tilbud, kommunen anbragt ham efter de ikke via tvang kun tvinge mig tilbage på Mentiqa - hvor en uerfaren lærer brugt førergreb som pædagogisk redskab, men anbragte børn oplever meget værre metoder som min blog beskriver! Værst er deres skolegang resulter i 70% som ikke får en 9. klasses eksamen)
Skal ikke i folkeskolen lige nu, men på sigt kan han måske hvis han får hjælp til at navigere i pauserne.
Hvis I får brug for mere information, må han meget gerne vende tilbage.
Ppp fra Mentiqa vil være en relevant person – hvis der skal enkeltstøtte på et tidspunkt. Ppp har haft stor succes sammen med ham.


Det er grotesk at børn skal det her igennem ... hvert ÅR ... mere horriblet var atr give mig skyldt for forløbet. Jeg traf ikke beslutnignerne - men bedt om hjælp! HVORFOR er mit barn gemt i en skole for Domsanbragte? Tænker ingen i dette system eller er det bare så VIGTIGT at spare mod refusion ... ja, der hvor han bor og går i skole er en historik af narko - ikke byens bedste børn bliver leveret tilbage til Odense Kommune som trofast betaler millioner. Uden virkning. Værst er at se hvordan Kommunen sælger deres egne specialpladser og omskrive et barns skolehistorik for at deres valg er det eneste rigtige. Uden at barnet høres og med fuld enighed - uden at en eneste i Børn og Unge Udvalget lyttede til barnets behov eller at deres Socialrådgiver gættede og lappede situationen mod at betale andre for det hun havde brug for - tænk de skrev endda "I dette sag må der ikke ske flere fejl" og "Bisidderen må ikke kom med til møderne", møder hvor de så havde et 10 årige barn MUTTERS alene, skræmt ud af hans gode skind!

I år er Frodo beskrevet - en dreng som flyttede helt fra Norge for at kom på specialskolen i Aalborg. Vi flyttede selv fra Aalborg inden skolen var klar til Hadsten, hvor skolen efter et år gik konkurs så til Odense. Og ja, selvmordstnaker har min dreng også i dag siden han blev så voldsomt fjernet fra hjemmet. http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE2149558/intelligensen-tvang-frodo-ud-i-selvmordstanker


Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.