fredag den 6. december 2013

Rest in Peace #Madiba #46664 #Education


Nelson Rolihlahla Mandela (Xhosa pronunciation: [xoˈliːɬaɬa manˈdeːla])
(18 July 1918 – 5 December 2013)
South African anti-apartheid revolutionary and politician who served as President of South Africa from 1994 to 1999.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nelson_Mandela



46664 er et tal og var Nelson Rolihlahla Mandelas fangenummer, mens han sad fængslet i Robben Island, Kapstaden, Sydafrika. Tallet viser, at han var fange nummer 466 i (19)64. I dag bruges nummeret 46664 af Nelson Mandela Foundation. http://www.nelsonmandela.org/p90/index.html

2007 Nelson Mandela accepts the Ambassador of Conscience Award and congratulates Amnesty International for making the struggle against poverty its focus for the coming years. http://www.amnesty.org/en/who-we-are/history

Nelson Rolihlahla Mandela is a well educated man. He is a great believer in education and life-long learning.



In terms of formal schooling when Mandela's father died when Nelson was 9, he was taken under the guardianship of the regent Jongintaba. In the usual Thembu custom Nelson Mandela school meant initiation at 16 and attendance at Clarkebury Boarding School. Instead of taking the usual three years to complete his Junior Certification Nelson was through in 2 years.http://www.nelsonmandelas.com/nelson-mandela-university-education.php


“It is music and dancing that makes me at peace with the world, and at peace with myself.”

“No one is born hating another person because of the color of his skin, or his background, or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite.”

Nelson Mandela, Long Walk to Freedom

 


Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.