mandag den 14. september 2015

Hvad er dysgraphia? #skriveproblemer #adhd #asperger

Som Gymnasielev viste konsekvenserne sig via skriftelige opgaver lå ofte som 02'er og de mundelige fik fremrågende præstation som bemærkning aka 12 taller! Surt sjov var det at få en unge pålæg ved fejl da læren ikke vidste der var et problem ... men det fik SPS mentøren rettet. Stigmatisering som "dum" pga. en skrive problem sat også spor.


  The DSM IV identifies Dysgraphia as a “Disorder of Written Expression” as “writing skills (that) ...are substantially below those expected given the person's ...age, measured intelligence, and age-appropriate education.” http://www.handwriting-solutions.com/dysgraphia.asp 


Hvad er dysgraphia?


De fleste personer, der har betydelige motoriske eller sensoriske-motor håndskrift udfordringer har en form for neurologisk lidelse kaldet dysgraphia - med "Dys" som betyder "vanskeligheder" og "graphia" som betyder "at skrive."

Dysgraphia er en mangel i evnen til at skrive, uanset evnen til at læse, ikke skyldes intellektuel svækkelse. I barndommen, lidelsen normalt opstår, når børn først introduceret til at skrive. Dysgraphia kan opstå efter neurologisk traume eller det kan være diagnosticeret i en person med fysisk handicap, Tourettes Syndrom, AD / HD, indlæringsvanskeligheder, eller en autismespektrumforstyrrelser såsom Aspergers syndrom. Det er også meget muligt for en person at være Dysgraphic uden at vise tegn på andre handicap. Disse personer har ofte en forælder eller andre nære familiemedlemmer, der viser tegn på dysgraphia så godt. DSM IV identificerer dysgraphia som en "Disorder af Skriftlig Expression" som "skrivefærdigheder (at) ... er betydeligt lavere end forventet i betragtning personens ... alder, målt intelligens, og alderssvarende uddannelse."

Almindelige symptomer på dysgraphia 


En blanding af store bogstaver / små bogstaver
Uregelmæssig brev størrelser og former
Ufærdige breve
Kamp for at bruge skrivning som et kommunikationsværktøj
Ulige skrivning greb
Mange stavefejl (Nogle gange)
Nedsat eller øget hastighed af at skrive og kopiering
Taler til selv, mens skriver
Generel ulæselighed
Tilbageholdenhed eller afslag til at fuldføre skrive opgaver
Gråd og stress (som kan være skabt af den frustration med den opgave at skrive og / eller stavning. Dette kan også blive bragt videre i dysgraphic studerende ved almindelige miljømæssige kilder såsom høje niveauer af ekstern støj og / eller over-belysning).
Oplever fysisk smerte i hånden og / eller armen, når skriver
Dårlig udnyttelse af linjer og rum


De 5 Typer af dysgraphia


Ordblind dysgraphia

Med Dyslexic dysgraphia en persons spontant skriftlige arbejder er ulæseligt, kopieres arbejde er temmelig godt, og stavning er dårlig. Finger trykke hastighed (en fremgangsmåde til identifikation finmotoriske problemer) er normalt. En Dyslexic Dysgraphic ikke nødvendigvis Ordblindhed. Ordblindhed og dysgraphia synes at være uden forbindelse, men ofte kan forekomme sammen.

Motor dysgraphia

Motor dysgraphia skyldes mangelfulde finmotorik, dårlig fingerfærdighed, dårlig muskeltonus, og / eller uspecificeret motor klodsethed. Generelt skriftlige arbejder er dårlig til ulæselig, selvom kopieret af syne fra et andet dokument. Brev dannelse kan være acceptabelt i meget korte prøver af at skrive, men det kræver ekstrem indsats, en urimelig lang tid til at opnå og ikke kan opretholdes i en længere periode. Skrivning er ofte skrå grund holder en pen eller blyant forkert. Spelling færdigheder ikke forringes. Finger aflytning hastighed resultater er under det normale.

Rumlig dysgraphia

Rumlig dysgraphia skyldes en defekt i forståelsen af ​​rummet. Denne person har ulæselige spontant skriftlige arbejde, ulæselige kopieret arbejde, men normal stavning og normal finger aflytning hastighed. Studerende med Spatial dysgraphia har ofte problemer med at holde deres skrivning på linjerne og besvær med mellemrum mellem ord.

Fonologisk dysgraphia

Fonologisk dysgraphia er karakteriseret ved at skrive og stave forstyrrelser, hvor stavningen af ​​ukendte ord, ikke-ord og fonetisk uregelmæssige ord er nedsat. Personer med Fonologiske dysgraphia er også ude af stand til at holde fonemer i hukommelsen og blend dem i deres passende sekvens for at producere målet ord.

Leksikalsk dysgraphia

Leksikalsk dysgraphia fremgår, når en person kan stave, men er afhængig af standard lyd-til-brev mønstre med stavefejl i uregelmæssige ord. Dette er mere almindelig i sprog som engelsk og fransk, som er mindre fonetisk end et sprog som spansk. Denne type dysgraphia er meget sjælden hos børn.

Nogle børn kan have mere end én type dysgraphia. Symptomer, i virkeligheden, kan variere i præsentationen fra, hvad der er vist her.

Stress og dysgraphia

Der er nogle almindelige problemer ikke er relateret til dysgraphia men ofte er forbundet med dysgraphia - det mest almindelige er stress. Ofte børn (og voksne) med dysgraphia vil blive meget frustreret over den opgave at skrive (og stavning); yngre børn kan græde eller nægte at fuldføre skriftlige opgaver. Denne frustration kan medføre, at barnet (eller voksen) en stor del af stress og kan føre til stressrelaterede sygdomme. Dette kan være et resultat af nogen form for dysgraphia.

Diagnose af dysgraphia

Mens dysgraphia kan mistænkes af fagfolk såsom ergoterapeuter og skolepsykologer, en neuropsykolog er normalt bedst at gøre denne officielle diagnose. Det er ikke nødvendigt at kende den specifikke type dysgraphia for at bestemme og gennemføre vellykkede løsninger. De fleste studerende med dysgraphia har en blandet form for denne lidelse. (Obs hverken PPR eller lærer kender til dette! Jeg ved det igennem 7 års sej kamp ... men der er får som begriber det er rigtigt)

Dysgraphia og den amerikanske offentlige skolesystem

Dysgraphia er ofte meget misforstået i offentlige skoler over hele USA som den potentielle alvor af sin uddannelsesmæssige konsekvenser. Selv når dysgraphia er blevet diagnosticeret med en passende professionel såsom neuropsykolog eller neurolog området håndskrift problemer, og deres effektive løsninger er ofte ikke en passende løsning for særlige behov børn i både inklusive og selvstændige klasseværelser. Det er ofte tænkt, at fortsatte håndskrift praksis vil forbedre en Dysgraphic studerendes evne til at bruge papir og blyant alene som et nyttigt redskab til at udfylde alle deres skriftlige skolearbejde. Dette er sjældent tilfældet. Mens ergoterapi og Vision terapi nogle gange kan bidrage til at forbedre en Dysgraphic elevs bogstav og nummer dannelse i isolation og / eller i korte skriftlige prøver, denne forbedring er, 99,9% af tiden, ikke er i stand til at vare ved, når børnene rent faktisk bruger deres håndskrift at færdiggøre deres skriftlige skolearbejde. Det samme er tilfældet med at gøre børnene re-do skriftlige opgaver for at gøre dem mere læselige. I tilfælde af dysgraphia, "praksis gør ikke perfekt." Også, som disse studerende bliver ældre og skriftlige krav fortsætte med at stige hvert år, er det meget almindeligt, at disse studerende at skriver ofte minimum bare at "komme til" og deres holdning om skole og sig selv kan blive negativt påvirket i væsentlig grad. Det er ikke ualmindeligt, at disse studerende, der ikke har egnede "håndskrift løsninger" på plads på senere at få følelsesmæssige og adfærdsmæssige udfordringer i forbindelse med deres frustration i ikke at kunne fuldføre færdige skriftlige produkter der svarer til deres jævnaldrende. Dette gælder især for lyse studerende, der har så meget at sige, og ingen måde at kommunikere det tilstrækkeligt skriftligt.

HANDWRITING SOLUTIONS RESOURCE GUIDE vil være en meget værdifuld reference for dig, hvis du arbejder med en elev / patient karakterer K-12, der har en eller flere af følgende symptomer:

Er sakke bagud i græsset skolearbejde og kan ikke holde op med skriftlige opgaver uafhængigt
Har arbejdet skrivning og uniform let, når færdiggøre skriftlig skolearbejde
Oplevelser fysisk smerte / hånd kramper, når du skriver
Har skrevet skolearbejde, der ofte er ulæselig / svær at læse
Har svært ved at læse, hvad de har skrevet
Tilbringer en uforholdsmæssig meget tid at fuldføre klasse opgaver
Bruger for meget tid efter skole / natten fuldføre lektier
Har skrevet indhold, der ikke "matche" deres indhold tanke
Viser fortsat frustration / undgåelse adfærd / gråd / stress, når bedt om at udfylde skriftlige opgaver
Kræver nogen til at skrive meget af deres skriftlige skolearbejde for dem (en skriftklog)
Kræver indkvartering i skolen såsom reducerede opgaver og mundtlige svar

Bemærk -
Denne hjemmeside side bruger noget indhold fra den engelsksprogede version af Wikipedia og http://www.handwriting-solutions.com/dysgraphia.asp

 


http://2e-giftedogdiagnose.blogspot.dk/2010_04_01_archive.html

Dysgraphia - en forstyrrelse af rumlig anerkendelse

https://sites.google.com/site/improvemessyhandwriting/

Dysgraphia :: Neurologer er kommet til den konsensus ved at konkludere, at dysgraphia er en neurologisk lidelse, og ligesom andre indlæringsvanskeligheder ikke kan helbredes. Dysgraphia sædvanligvis også ledsaget af en anden lære lidelse, såsom ordblindhed eller attention deficit disorder. Overlapningen af ​​lidelser er almindelig, fordi den neurologiske system som helhed påvirkes. Dysgraphia forekommer uanset evnen til at læse og er ikke i sig selv på grund af intellektuel svækkelse.
Der er tre typer af dysgraphia:
1. Dyslexic dysgraphia: En person, der lider af denne vil normalt have ulæselig skrift og ekstremt fattige stavning.
2. dysgraphia Grundet Motor Svaghed: Yderst ligner ordblind dysgraphia, men fingeren trykke hastigheden er generelt under det normale. Motor dysgraphia skyldes mangelfulde finmotorik, dårlig fingerfærdighed, dårlig muskel tone, eller uspecificeret motor klodsethed. Brev dannelse kan være acceptabelt i meget korte prøver af at skrive, men det kræver ekstrem indsats og en urimelig lang tid til at udrette, og det kan ikke opretholdes i en længere tid.
3. dysgraphia På grund af en defekt i Forståelse af rummet: Generelt det samme som ordblind dysgraphia, men personen har et forvrænget syn på plads. Denne subtype ikke fine motor baseret. Studerende med Spatial dysgraphia har ofte problemer med at holde deres skrivning på linjerne og besvær med mellemrum mellem ord.
Det er min erfaring, vil en person med dysgraphia og en dårlig plads defekt også have problemer med at kunsten opfattelse og tegning.


Symptomer på dysgraphia omfatter:
1. Ulige håndled, arm, krop, eller papir orienteringer såsom at oprette en L form med din arm.
2. Trange fingre
3. Dårlig organisation
4. ulæselige skrift
5. Langsom hastighed på skrift og kopiering
6. Misbrug af marginer og linjer
7. Ufærdige brev eller words.Having svært ved at omsætte ideer til at skrive, nogle gange ved hjælp af de forkerte ord helt.
8. mumlen og gentage, mens du skriver.
9. Uregelmæssig størrelser og former
10. Blanding af øvre og små bogstaver
11. Mix af trykte og kursive bogstaver
12. Overdreven raderinger og dårlig selvværd.
13. Uopmærksomhed over detaljer, når du skriver
14. Tilbageholdenhed eller afslag til at fuldføre skrive opgaver på grund af stress (som kan være skabt af den frustration med den opgave at skrive og / eller stavning).
Den "Alle kan forbedre deres egen håndskrift" program individuel håndskrift korrektion har en 100% succesrate hidtil. Med erfaringer i korrektion af ADHD og Dysgraphic håndskrift har jeg produceret en instruktionsvideo "Alle kan forbedre deres egen håndskrift. Videoen teknikker omhandler spørgsmål om de nævnte symptomer til motor dysgraphia, særlig bevidsthed dysgraphia og ordblind dysgraphia. Ved at kombinere og integrere erfaringer fra kunst instruktion, ADHD vejledning, og biofeedback bistået afslappet koncentration, har et omfattende korrektion program blevet udviklet. Programmet og video har medtaget øvelser for håndgreb, hånd stress reduktion, ergonomi relateret til kroppens position, mens du skriver, og fokusering teknikker. Tilføjet til disse er øvelser til at erhverve en kunstnerisk måde at se. Disse vil hjælpe med fysisk udvikling og proprioceptive-kinæstetisk bevidsthed. Øvelser omfatter udarbejdelse nedad, identificere negative rum i breve, selvstændig kritik af håndskrift, og en særlig måde at notere håndskrift bortfalder, ved hjælp af lyd, når du skriver, og lære at styre kroppens bevægelser.
"Alle kan forbedre deres egen håndskrift" er en download med Amazon.com og en cd kan erhverves direkte på https://sites.google.com/site/improvemessyhandwriting/


Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.