tirsdag den 5. juli 2016

Nyt telefon ... #skolechat



https://www.pdfmanualer.dk/samsung/galaxy-j5/manual
http://www.samsung.com/dk/consumer/mobile-devices/smartphones/galaxy-j/SM-J500FZWANEE

En ret billig fund til 1290kr som virker med e17, Nota, Daisy, Dictus, Appwriter ... så har den flash. Ulempen er at den ikke har meget plads tilgængeligt men en hukommelses kort koster 60 kr for 64 GB (max 128g til telefonen men 400kr er lige i overkanten) alt efter hvor du kigger.

Barnet er fuld ud tilfreds (det er altså min telefon i første omgang, ferien ud!) og jeg har lært om "ok google" hvor google søger på nettet alt efter det jeg siger.

Med denne telefon kan alle børn være med, undtagen for de familier hvor kontanthjælpsloft nok bliver årsagen til at de børn ikke kan regne med at få nærende mad til dagligt.

Jeg synes ikke han ikke undvære ipad med Dragon osv ... og til stor skoleopgaver er PCen altså bedre. Nu mangler jeg bare at hans ordforrad udvides. Han har kun en genre ... esport ... og han bedømmer tlf god nok som spille telefon, men hans spil FYLDER altså.

Det som er vigtigt er at vi lytter til brugerne. Der er så meget grej derude men ikke alle vil bruge alt. F. eks vil vi gerne bruge dictus men ikke læse med dennes skratte stemme. Dictus kræver også at der tales tydeligt ... og min accent er vist ikke så gjalt længere for selv dictus forstår det jeg siger, albeit skal jeg tale langsomt. Ordblinde har supersanser ... min er at jeg taler hurtigt.

 



Illvid nr 11/2011 ... ordblinde kan købe sig adgang til tidskrifted dvs de betaler 2 gange for at se og lytte til den bare fordi de ikke kan læse. Ikke helt fair og den kan ikke lånes som lydbog ved biblioteken ... så må man klare sig. En dag vil flere læsende bruge det teknologier vi skaber så bliver alt mere tilgængeligt selv om det bør være omvendt.

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.