lørdag den 15. oktober 2016

Alt er afprøvet. Forældre får ansvaret trods de er ikke tildelt høvding status ... #skolechat


Folkeskole 3x med det støtte der kommer når læren siger hun ikke kan mere og skaden er sket. 3. gang afvist jeg gennemskuet mangler eller mere af det samme .

Centerklasse hvor forældrehygge intet ændrede jvf barnets behov. De gjor som de plejer. Udredninger betod mindre før det bed dem i halen. Vi udført ikke det aftalte før det nye sted skulle overtage.

Interneskoler 2x hvor deres metoder ... shitman jeg forstår hvorfor anbragte ikke kan ret meget og VUCs D-linie afviser disse børn.

Friskole 4x (men ændringer derinde var som 4 forsk. skoler hvor 75% var ok, 25% en mareridt)
Hjemmeundervisning 3x hvor evaluering faktisk beskriver fremgang, den anden gang beskriver socialrådgiverens fornemmelse hvor hun ikke engang deltog eller havde kompetencerne til opgaven men fik order.
Denne gang - vi venter på PPRs test, løfter osv. Men jeg tror som med alle andre gange er det varmt luft. Lidt ligesom i 2011. Gad vide hvordan kommunen aldrig opdager deres metoder ikke virker?
Hertil utallige skoler dvs rigtig mange skoler som var talt med og vurderet.
Endeligt "sjovt" jeg blev dømt efter 3 år og 5 yderlige år ændrede intet, nu er det værre end nogensinde. Noget i disse processer går gjalt - hvor svært kan det være at få børn naturligt glad.

Godt barnet formået at tage et dag ad gangen - mindre godt er barnet afviser alt med skolegang! Gad nogen fortælle mig hvorfor det er blevet sådan.... (ironi kan forkomme og ovenstående er skrevet uden tidlinie men mere efter "hvad vi afprovede"!)

STU griner ad mig os siger de venter os om 4 år så tager de D og G fagene. Og ærligt belv det sagt de kan vælge mellem eleverne der er så mange nu om dage ... WTF??? Og det betaler kommunen gerne for ... mens ingen blir klogere. Jeg må sige: Det her er ikke gjort godt nok, ikke hjemme hos os og bestemt ikke ude i samfundet. Nogen må vide det er så gjalt og tilsyn ... javel hvor er de profesionelle som ved hvad der skal tjekkes? Jeg er i hvert tilfælde med kompetencer i dag jeg nok aldrig før tænkte jeg gad arbejde med. Men må sande vi er lige nøjagtigt skolemæssigt hvor vi var i 2010 da Kommunen faktisk bekræfter jeg havde set problemet er stor. Det er næsten en joke jeg havde tillid til skolen ... og PPR det må jeg sande. Men tillid skal vi jo have.
At jeg skal høre jeg er uforskammet i det jeg byder mit barn kan der være "noget om". Jeg tillod det her. Naiv, godtroende og med min fulde tillid gav jeg lov at mit barn fik sådan en behandling. Problemet er vidst blevet "ulovligt" at sige nej til Kommunen og folk bliver virkeligt rå når man faktisk siger nej. Eller ens nej er "ulovlig" hvis Kommunen selv skulle vurderer loven. Desværre hjemviser klagenævnet bare kommunen når loven er brudt ... spørgsmålet er hvordan kom vi så langt ude at børn ingen skolegang får? Det er faktisk ret mange børn: De udsatte, handicappede, syge og sært nok også ganske alm. børn. Ingen lærer siger noget, deres opgave er vidst at henvise sagerne til Kommunen. Forældre som siger noget skal endeligt passe meget på for PPR har altid BUF når en skole ikke kan tvinge en sag igennem.
Jeg undres - er det ikke i vores fælles interesse at løse problemerne længere? Er vores fokus på opbevaring af vores børn frem for deres trivsel?





Det viser sig .... skulle havde været bider dig bagi. Min begrundelse bunder i at Skolelederen vil overbevise mig om at vi ikke behøvede hverken PPR, psykolog eller konsulent. Netop det som fik mit barn anbragt i første omgang. Så stopper vi her .... da skolelederen senere ville opnå "tilknytning til mig ved at fortælle mig han er Ghanesisk Høvding. Så skubbede sagen sig selv videre til at jeg indså det her er mit problem. For mange høvdinger ... too many cooks spoil the broth. 
Jeg må videre men på en måde mit barn forstår. 


Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.