fredag den 3. marts 2017

Fejldiagnose



Rapporten fandt en dybt foruroligende mønster af kulturelle fordomme blandt de ansvarlige for at tildele placeringer til specialskoler, hvilket resulterer i fejldiagnosticering af snesevis af romabørn. I en af ​​de steder besøgte forskere, omkring en tredjedel af romabørn var blevet diagnosticeret med en "mild psykisk handicap". Én Romani mor interviewede beskrev hendes chok, da hendes søn, der blev dømt af en psykolog til at være "meget klog", blev placeret i en specialskole uden forklaring.
Forældre beskrevet, hvordan børn på specialskoler er ofte ikke tilladt at medbringe lærebøger hjem og rutinemæssigt ikke givet nogen lektier. Mange romabørn taler slovakisk kun som andetsprog, alvorligt begrænse deres muligheder for at deltage i bredere slovakisk-talende samfund. Flere forældre sagde, at børn ofte blev instrueret i at tegne og male under slovakiske sprogklasser, og far til et 17-årig dreng fortalte os, at når han var færdig på det særlige skole stadig var han ude af stand til at læse, skrive eller tale slovakisk.
Amnesty International og ERRC presser Europa-Kommissionen til at skubbe Slovakiet til at bringe sin politik på linje med EU-lovgivningen om racediskrimination, ved at udstede en "begrundet udtalelse" mod Slovakiet, som er det sidste trin, før du tager dem for retten.
"Uddannelsessystemet i Slovakiet er stablet mod romabørn fra starten, sætte dem på deprimerende smal bane, der kun tjener til at forværre og forevige fordomme og racisme mod romaer," siger John Dalhuisen, Europa og Centralasien direktør i Amnesty International.
"The segregation af romabørn er ikke kun foruroligende, det er ulovligt. Det er denne, og ikke de heftig EU bøder, der ellers sikkert kommer deres vej, bør der være motiverende de slovakiske myndigheder til at sætte en stopper for det. " http://www.errc.org/cms/upload/file/report-lesson-in-discrimination-english.pdf
Flashback til 2011 .... Det kan da ikke være rigtigt at han får en opgave som han skal løse der ligger under det niveau det andre børn får - og samtidig skal han tages ud af timerne når de andre børn får undervisningen til opgaverne eller skal løse opgaverne. Han skal kun genkende dyrene på hvor de andre fik opgaven at de skulle sæt på hvad de dyr spiser, hvor de lever, hvad de hedder og hvor de ligger i fødekæde osv. Jeg mener at det er meget han går glip af hver gang der er Natur og Teknik.
 
Jeg ønsker et bedre redegøresle for hvordan VI sikre at han følger med, end at skolen ikke har ubegrænset resourcer. For mig handler det om at anvende resourcer rigtigt.
 
Hvis han også skal fritages af natur og teknik pga dansk, set i lyset af at han i forvejen er fritaget fra engelsk pga. dansk og har ikke kunnet lave hans matematik opgaver (den med farve med to farver som han brugt mange farver på) fordi han ikke kan læse det selv så ser jeg faktisk et barn der pga. hans læsnedsættelse slet ikke får en mulighed for at deltage i noget "undervisning" og i hvert tilfælde det han deltager i begrænses af hans læseproblem.
 

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.