fredag den 12. maj 2017

Skal vi fjerne børn eller skal vi fjerne autisme? #handicap #autisme #adhd #svigt



HVAD KAN VI LÆRE AF 'MORs LILLE DRENG' ?

Når man ser et meget lille barn med fattig mimik som fx. ikke søger opmærksomhed på helt almindelig vis, så kan der være tale om autisme.

Men hvis man kun kigger efter omsorgssvigt, ja så er det desværre i mange tilfælde det man finder - det er et stort problem :(
Læs hele artiklen på linket:


En dygtig advokat skrev:
Skal vi tvangsfjerne børn med autisme?
Skal vi fjerne børn eller skal vi fjerne autisme?
Efter udsendelsen står jeg igen tilbage med det indtryk, at børn med autisme og Adhd bare har haft dårlige forældre og hvis de bare blev fjernet fra fødegangen, ville de ikke have haft problemer.... æv

Støtteforanstaltninger ... guderne ved hvad ligner deres indsats set fra en vinkel hvor autisme "ses"? Hvad skulle aftaler laves for med folk der ikke havde et begreb om hvorfor de skulle derude ... og vi betaler 30 000kr og op til 200 000kr om måneden for det niveau der blev leveret. Tænk, vi betaler for den niveau og kvalitet. 

Plejefamilien ... de stået med håret i postkassen. Men de sagt ikke fra. Ikke før nu ... 

Anni, Jørgen og Mads og deres fædre. Det siger alt at Anni råbt om hjælp, igen.  

Skolen javel der må folk google tilsynsrapporter, politiske valg, voldssager og tænke om det er godt nok Byråd levere til børn med autisme. Og lige forstå mig ret: Ydrestyring og medicin er akutte løsninger. 

Kommunen lavede ingen fejl, vurderes af kommunen. 

Jeg kan kun henvise til bl. a. Temple Grandins arbejde med dyr som skulle slagtes. Og håbe på at hun eller en anden skriver om autisme og specialskoler som hun beskrev slagterier - fordi det er sgu klart at kommunen nok ikke forstår det. Ikke dengang, ikke med de stor reform af 2007 eller i dag. 

TV2 - kan i så få fingrene ude på tasterne og lige rette op på at autisme og adhd ikke er forårsaget af omsorgssvigt. Og at det hellere ikke er pga. misbrug ... men at det situation der er "worst case" og Kommunen deltog, uden at gøre megen forskel på udfaldet. Hvad det så skal betyde ... 

Jeg håber ikke at børn igen fjernes på stribe af bekymrede høns, for det de leverer er på ingen måde noget hverken de udsatte eller de handicappede oplever som et stort hjælp. Firmaer åbner og lukker på stribe og den sag er på film, men hvad med de andre sager ... sager som grundet denne udsendelse får ben at gå på?

Jeg er bang for børn ender fjernet fra fødegangen og det vil ende lige så galt så længe ingen ved noget om diversitet, neurologi eller om årsag og virkning. Og afsnit 2 siger alt om et mystisk verden hvor barnet ikke havde et barndom men skulle trækkes igennem de voksnes behov, eller deres idé om det han skulle vide. Jørgen sagt det selv: Hvorfor skal jeg det? Lyttede de eller så nogen ham i alt det her ... hans hele væsen skreg på de bare skulle stop. Hverken skolen, plejen, foranstaltninger eller forældrene mærkede efter. Men sådan er det, bagklogskabens klare lys. Utroligt at hans mor skriger stop, med de udfordringer vi ser hun har! Og at plejefamilien bakkede op - men at ingen sagt noget før, forstår jeg ikke. Det viser systemet som den er. 




Skal vi fjerne børn eller skal vi fjerne autisme?

Og er det godt nok det vi levere som samfund.
Vi vælger jo løsningerne.
Jeg ville håbe på en som Temple Grandin ser det efter og får fat i at lave Børneværnet helt om. Det er jo et dårlig drevet hjælpeforanstaltning.

She has her theory: It takes a village, and details about yours ...

While in Africa we say ... It takes a village to raise a child.


Temple Grandin’s tips for success in educating special needs kids
... Even if your school no longer has vocational-technical classes, you still have power to help your student find a path to employment ... find your path!

http://specialedtech.net/2015/04/02/temple-grandins-tips-for-success-in-educating-special-needs-kids

More about Temple Grandin ... and her work:



Temple Grandin, Killing Them Softly at Slaughterhouses for 30 Years
by Ryan Bell

For nearly three decades, Temple Grandin has been leading the charge for animal welfare reform in the cattle industry from the inside out. I wanted to know exactly how she did it, and why she kept going in a world that didn’t always appreciate her. This is part one of a two-part look at the state of farm animal welfare.

First of all, there’s no reason to tippy toe around it: Burger and steak are made of cow. More likely, they are made of steer, because males are expendable (sorry, guys.) And that steer was alive for two years. During its lifetime, it met cowboys, ranchers, veterinarians, truck drivers, health inspectors, and in its final minutes, a person working at a slaughterhouse.  http://theplate.nationalgeographic.com/2015/08/19/temple-grandin-killing-them-softly-at-slaughterhouses-for-30-years/

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.