onsdag den 27. september 2017

At skrive i word 2016 fra en pdf uden korrektur mm #ordblind



At skrive i en pdf fil til eksamen. Alle skoler har egne reler og dispensationer skal søges inden inden ca oktober for VUC eller Gymnasium, og inden december for folkeskolen. Husk din skole, deres regler så du skal kunne dokumenter og motiver samt din lærer skal kende dig.

Der er flere metoder, og denne er til Word 2016 da vi oplevede følgende problemer. Det dækker vores behov, men kan være et problem for andre elever med andre behvo. Husk hjælpemidler er individuelt selv om folk mener det skal standardiseres.

Den ene er at bruge adobe og skrive direkte i filen, det tager tid da programmet opretter tekstbokser og det er ikke altid nemt, samt at disse er ikke jf eksamens besvarelses vejledninger. Det opdagede jeg da jeg selv skulle til eksamen. Så jeg opgav metoden. Men er folk fix med fingrene kan det lade sig gøre med ekstra tid.

Den næste er at bruge appwriter eller cd ord som skriver i pdf filer. Begge kræver internet adgang og begge kræver login og idet vi oplevede skoler ikke levere programmer og mange skift opgav jeg den kamp. Men for blinde og ordblinde der er afhængig af disse skal der være den mulighed, men vi har heldigvis word. Der er den ulempe at det som skrives ikke kun rettes i ved appwriter men det ændres ved nyere versioner af programmet.

Vi bruger er word 2016. Hvor en PDF fil åbnes i word 2016 (årgang vigtigt da ældre versioner ikke altid virker) se billeder 1 og 2. Dokumentet gemmes med eksamens nummer. Derefter slås korrektur fra dvs stave og grammetik eller hvad det end mon være for denne dokument, se billede 4. a og b. Teksbokser rettes til så disse kan skrives på f.eks på linien og ikke bagved, billede 5. Og tabeller tjekkes om disse er stor nok, har rette skriftformat mm, punkt 6 og 7. filen gennes som pdf til afelvering.

Så kan ord streges ud og den nye skrives ved siden af, tabeller åbner som regel fint og kan anvendes og skrives i men ind i mellem skal der laves nye i dokumentet, og når der skal skrives på streger skal der bare huskes at tekst boksen skal ændres for at den ligger bagved teksten der tastes ind.



1. Dialogen som word viser når en pdf fil åbnes i word. Klik OK.



2.    Den næste dialog. Klik OK.



3. Så skal filen lige gemmes i word hvor eksamens nummer tilføjes i filnavnet. Skulle uheldet være ude så gemmer word arbejdet løbende.

Ingen billede af det … da alle ved hvordan det gøres. Gem evt på USB som skal afleveres.



4. Så skal autokorrektur slås fra. Nogle gange huskes det når filer konverteres så det skal altid i sprog eksamener tjekkes. Dette forgår i to trin.




a. Første, tjek om det er slået fra.






b. Anden trin. Åben dialogboksen. Og slå det fra neders på kassen som åbner. Findes under Indsæt.










5. Så ses det efter om tekstbokser er indstillet rigtigt. Hvis der skal svares på en linie så skal words teksboks bare sættes op så der vælges ”bag ved tekst”. Dette dialog kommer frem når musen holdes over tekstboksen og den rette dialog vælges. Det er to trin.



a. Først holdes musen over teksboksen eller linien så tekstboksen kommer frem:

b. Så vælges det som der er fremhævet i gul. Det skal gøres for alle teksbokser. Nu når der skrives ser det ud som der skrives på selve linie, ellers flytter den sig eller bogstaver forsvinder. Disse rettelser forsvinder igen når filen bliver til en pdf og åbnes i word så det skal læres, for hvert linie der er i en fil, så kan lærer ikke gøre det for en. Dog husker programmet det når der er skrevet noget, som efterfølgende også kan rettes hvis wordfilen er gemt som pdf og åbnet i word igen.







6. Tabeller tjekkes om de virker som de skal. F.eks kan der skrives i dem er disse stor nok mm.





7. Inden aflevering gemmes filen som pdf, med eksamens nummer. Og kan udskrives eller afleveres elektronisk.

Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.