tirsdag den 3. oktober 2017

Areal og Rumfang på notime #mathantics #VisualizingMath

Math Antics - http://www.mathantics.com er en fornuftig side som forklar geometry på en visuel måde.



Math Antics - Area


Math Antics - Volume

Og for at vise hvordan volume af en kegle og en kugle hænger sammen så det huskes er denne lille film fra "Visualizing the Volume of a Sphere Formula | Deriving the Algebraic Formula With Animations" guld værd.
 
Husk

Hvor mange kegler passer ind i en kugle af samme højde og radius?

Kyle Pearce forklar meget andet godt på hans youtube canal

Så skal du bare igang med opgaver for at huske hvordan formler bruges. Og det er den fag som bedst læres ved at lege ... prov nu at sætte en cylinder og kegle og kugle sammen:


Og så er det nemt at forstå som formel når vi husker vandlegen!






Twice Exceptional Denmark

Twice Exceptional Denmark er lavet for dobbelt exceptionelle børn dvs. børn med særlige forudsætninger som samtidig har indlæringsvanskeligheder. Disse børn kan have opmærksomheds-, koncentrations- og kontakt- vanskeligheder som oftest er pga. Ordblindhed/ Dyslexi, ADHD, AS, PDD NOS, OCD, Tourette osv.

Det ofte set at Børn med særlige forudsætninger er af natur Asynkron Udviklet dvs. det halter med at deres emotionelle og sociale udvikling følger med det som ses ved jævnaldrende, samtidig med at de lærer lynhurtigt det emner de er motiveret for og ender således ofte foran jævnaldrende i disse oråder, uden sparringspartner. Børnene ender ofte meget ”misforstået” og en tværfagligindsats er nødvendig hvis sådan en situation skal kunne vendes.

Tværfaglighed bør bestå af en BMSF konsulent/psykolog og derudover specialister jvf. barnets specifikke diagnoser og andre problemer hver gang handleplaner udarbejdes, barnets evalueres osv. Men der er langt vej endnu, da BMSF ikke anerkendes i Kommunerne, og dermed overses det at barnet har behov for en ”særlig” forståelse og indsigt for at børnene kan få den rette hjælp jvf. Socialloven og Inklusion.

Men desværre ses disse børn i AKT forløb, heldagsskoler og kan ende i Udsatte grupper:

De unge, som kommer til opholdsstederne, har været vanskelige at placere i de kommunale tilbud, hvor hverken de unge, som kommer til opholdstederne eller de elever, der går i de kommunale tilbud, vil profitere af at være sammen.